اخبار داغ

پرویزیان در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی و گازی با حمایت از اولین تولید

خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی و گازی با حمایت از اولین تولید
یک اقتصاددان، تولید بار اول را مهم و حلقه ارتباط بین صنایع و فضای علمی دانست و تولید کک اسفنجی را از مهم‌ترین دستاوردهای خنثی‌سازی تحریم‌ برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ عدم همراهی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی با طرح خرید از تولیدکنندگان داخلی و استفاده از محصولات تولید بار اول، با پیگیری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، آیین‌نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان حامی اولین تولیدات صنعتی

با اجرای این قانون دانش‌بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی می‌توانند محصولات بومی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند. کارگروه تعیین شده در این زمینه برای مدیران شجاعی که به بومی‌سازی علاقه‌مند هستند، مجوز معافیت از تشریفات مناقصات را صادر می‌کند.

وظیفه دیگر این کارگروه طراحی سناریوی بومی‌سازی است که به مدیران کمک می‌کند جزئیات قرارداد بومی‌سازی را تعیین کنند.

اینکه بومی‌سازی توسط چه شرکتی انجام شود، قیمت قرارداد چقدر باشد، مراحل پرداخت چه‌طور باشد و چه تست‌هایی برای این بومی‌سازی انجام شود، توسط این کارگروه مشخص می‌شود. در نهایت مجوز معافیت از تشریفات قانون و مقررات مناقصات با امضای معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری صادر می‌شود.

در صورت اجرای صحیح این قانون مشکل تولید بار اول محصولات فناورانه و استراتژیک به حداقل می‌رسد و می‌توانیم اثر تحریم‌ها در پیشرفت کشور را خنثی کنیم.

کالاهای راهبردی و استراتژیک نیازمند حمایت برای اولین تولید هستند

فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی درباره این موضوع اظهار کرد: یک‌سری کالاها برای کشور راهبردی و استراتژیک است، کالای استراتژیک ممکن است یک کالای ابزاردقیق صنعتی و یک قطعه بسیار تخصصی در صنعت نفت باشد یا ممکن است گندم باشد که برای امنیت غذایی کشور اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: فرقی ندارد که چه کالایی مدنظر است، نکته اینجاست که ما باید در زمینه کالاها و تجهیزات راهبردی و استراتژیک امنیت اقتصادی داشته باشیم. منظور این است که توان تولید و تأمین آن‌ها را داشته باشیم. یا باید خودمان بتوانیم تولید کنیم و یا مطمئن باشیم که می‌توانیم آن‌ها را به شیوه‌ای امن تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط عمومی اقتصادی بر روی کاغذ گفته می‌شود که فلان تجهیزات را می‌خریم، اما در شرایط تحریمی این کالاها و تجهیزات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. در شرایطی که به این وسایل و تجهیزات نیاز داریم، چه‌کار باید بکنیم. مثلاً نمی‌شود به مردم بگوییم دیگران به ما گندم نمی‌دهند و شما نان نخورید. تجهیزات راهبردی هم همین وضعیت را دارد، اگر نتوانیم آن‌ها را تولید کنیم به مشکل می‌خوریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: این مسائل مهم باید از حوزه صرف اقتصادی خارج شود و با رویکرد استراتژیک به آن‌ها نگاه کرد. وقتی کالایی موردنیاز کشور است و اهمیت راهبردی برایمان دارد، باید در تأمینش به مشکل نخوریم تا بتوانیم اقتصاد کشور را درست اداره کنیم. این نیازمند تسلط به فناوری است. ما باید در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان صدها برابر آنچه الان فعالیت می‌کنیم، تلاش داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: اگر در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که فلان کالا یا تجهیزات راهبردی است و باید در کشور تولید شود و تا کنون سابقه تولید آن را نداشته‌ایم، باید در قالب تولید بار اول از آن حمایت شود. باید سرمایه موردنیازش را تأمین کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که این تولیدات جان بگیرند.

حمایت از تولیدات بار اول باید زمان‌دار باشد

وی تأکید کرد: این حمایت‌ها نباید حالت دائمی پیدا کند، باید موقتی باشد و وقتی آن صنعت توانست روی پای خودش بایستد، اجازه دهیم در شرایط رقابتی ادامه فعالیت اقتصادی خود را دنبال کند.

پرویزیان خاطرنشان کرد: تنظیم‌گری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در خصوص تولیدات داخلی یکی از وظایف اولیه این نهاد است و در آن شکی نیست. باید یک نهادی در کشور عهده‌دار وظیفه تنظیم‌گری بین صنعت و دانش‌بنیان‌ها را داشته باشد، نهادی که ضمن ارتباط با صنایع از توانمندی‌های دقیق شرکت‌های دانش‌بنیان نیز آگاهی داشته باشد.

وی در توضیح ماهیت معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: وظیفه رگولاتوری در بحث تولید بار اول را برعهده این نهاد است و باید ارتباط بین صنایع و فضای علمی کشور را برقرار کند. قطعاً معاونت علمی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر از هر نهادی شناخته است و همچنین نیازمندی قطعات راهبردی صنعت را نیز به‌خوبی انجام داده است. تجربه موفق تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور از پالایشگاه فراسرزمینی تا تولید کک اسفنجی از مهم‌ترین دستاوردهای خنثی‌سازی تحریم‌ها در سال‌های اخیر بوده است.


 

وی با اشاره به حمایت از تولیدات بار اول گفت: این حمایت از طریق ایجاد فضای رقابتی برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر است. امتیازات قائل شده به مدیران صنعتی در زمینه همکاری برای تولید بار اول است تا تجهیزات باکیفیت قابل‌قبولی روانه بازار کنند تا شرکت‌ها خودبه‌خود به خرید از آن‌ها تمایل پیدا کنند.

وی تاکید کرد: باید حمایت از تولیدات بار اول به‌صورت زمان‌دار باشد و تولیدکنندگان تصور نکنند که تا همیشه از حمایت‌های دولتی برخوردار هستند. مثلاً برای مدت‌زمان خاصی واردات را ممنوع کنیم، یارانه به تولیدکنندگان داخلی بدهیم و تسهیلات ارزان‌قیمت هم در اختیارشان قرار دهیم. اما این حمایت‌ها باید در یک بازه زمانی مشخص ارائه شود و کالای باکیفیت از تولیدکنندگان مطالبه شود.

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی می‌توانیم به شرکت‌های داخلی بگوییم که در همین زمان‌بندی از تولیدکنندگان داخلی و تولیدات بار اول خرید کنید. وقتی می‌توانیم از شرکت‌های داخلی انتظار داشته باشیم با رضایت خاطر از تولیدات داخلی استفاده کنند که تولیدات با قیمت مناسب و کیفیت خوب به دست آن‌ها برسد.

بیشتر بخوانید:
قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حامی اولین تولید
شرکت‌های دانش‌بنیان در حلقه زنجیره ارزش جهانی/ راهکار صادراتی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

خبرنگار: محدثه قاسم زاده عقیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه