اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دوئل در دور دوم انتخابات ترکیه برای تعیین سرنوشت/ برنده نهایی بازی قدرت کیست؟

دوئل در دور دوم انتخابات ترکیه برای تعیین سرنوشت/ برنده نهایی بازی قدرت کیست؟
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قطعا دشوار خواهد بود و سناریوهای متعددی ممکن است در آن رخ دهد که بر تصمیمات رای دهندگان تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ۱۴ می ۲۰۲۳ (یکشنبه ۲۴ اردیبهشت) شاهد انتخابات سراسری سرنوشت سازی در ترکیه بودیم که داده ها و اعداد شاخصی را به همراه داشت و باعث شد تا هویت رئیس جمهور جدید در دور دوم مشخص شود.

حضور تاریخی رای دهندگان در دور اول انتخابات نه تنها در ترکیه، بلکه در سراسر جهان، فراتر از انتظارات بود و می توان گفت که کل ترکیه در روند انتخابات شرکت کرده بودند.

در این دور اردوغان نامزد ائتلاف عمومی ۴۹.۴ درصد آرا و رقیب وی، نامزد ائتلاف امت، کمال کیلیچداراوغلو، ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورده اند و با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها موفق به کسب ۵۰ درصد و یک رأی از رای دهندگان نشدند، بنابراین دور دوم پس از دو هفته ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳ (۷ خردادماه ۱۴۰۲) بین دو نامزد اول الزام آور شد.

سینان اوغان؛‌ کلید پیروزی در دور دوم

حل نشدن نبرد ریاست جمهوری اردوغان و قلیچداراوغلو در دور اول انتخابات باعث شد تا نام سومین نامزد، سینان اوغان برجسته شود. او در دور اول توانست ۵.۲۵ درصد آرا را به دست آورد. بنابراین در دور دوم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. اگر سینان اوغان رای خود را به هر یک از دو نامزد (اردوغان و قلیچداراوغلو) بدهد، نشان دهنده کلید پیروزی برای آن طرف خواهد بود.

اوگان قبل از انتخابات گفته بود که هدفش دور دوم است و در آن زمان با دو نامزد مذاکره می کند و شرایط خود را به آنها ارائه می کند و هرکس به او پاسخ دهد از هوادارانش می خواهد که به او رای دهند.

رسانه‌های ترکیه روز گذشته طی گزارش‌هایی اعلام کردند که «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق و نماینده مخالفان ترکیه با «سینان اوغان» رایزنی کرده و در ازای کسب حمایت طرفدارانش، سِمت وزیر مهاجرت را به او پیشنهاد داده است.

اوگان طی مصاحبه با «نیویورک تایمز» فاش کرد که قصد داشته روز گذشته تصمیم خود را برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کند، اما منصرف شده است. رسانه‌های ترکیه در این باره گفتند که احتمالاٌ او به جای وزیر شدن، به دنبال دستیابی به جایگاه معاونت رئیس‌جمهور است.

چرا که او تصریح کرده است: «من در ازای حمایت از یک کاندیدای خاص از دولت تقاضای یک مقام عالی‌رتبه خواهم کرد.. وقتی می‌توانم معاون رئیس‌جمهور شوم، چرا باید وزیر باشم؟»

بعد از دیدار کمال قلیچدار اوغلو با سینان اوغان که روز پنج شنبه برگزار شد؛ رجب طیب اردوغان روز جمعه با سینان اوغان دیدار کرد. این دیدار در کاخ دولما باغچه در سمت اروپایی استانبول و به دور از چشم رسانه ها برگزار شد و حدود یک ساعت طول کشید و تا کنون در مورد محتوای این دیدار بیانیه ای صادر نشده است.

بیشتر بخوانید:

انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه/ اردوغان در آستانه امتحان نهایی 

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد/ اردوغان ۴۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد

بنابراین این انتخابات بدون شک مهمترین انتخابات در تاریخ مدرن ترکیه است که بر اساس نتایج آن، آینده دولت، نقش آن و سالهای آینده آن مشخص خواهد شد.

رجب طیب اردوغان 

دورنمای پیروزی رجب طیب اردوغان برای یک دوره دیگر در ترکیه زمانی زنگ خطر را در سراسر خاورمیانه به صدا در می آورد، اما نمایش قوی او در انتخابات روز یکشنبه هشدار چندانی را برانگیخت.

اردوغان که به مدت ۲۰ سال یک سیاست منطقه‌ای تهاجمی را در پیش گرفته است، ثابت کرد که پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه او متحمل شکست سنگینی خواهد شد، اشتباه بود و با گردآوری رای‌دهندگان محافظه‌ کار که اکنون می‌توانند او را به ماندن در قدرت برای دهه سوم سوق دهند، سخت‌ترین آزمون انتخاباتی خود را پشت سر گذاشت.

همچنین  حزب عدالت و توسعه اردوغان و متحدانش در انتخابات روز یکشنبه با کسب ۳۲۲ کرسی از ۶۰۰ کرسی اکثریت پارلمانی را به دست آوردند، در حالی که ائتلاف امت توانست ۲۷۸ کرسی تقسیم شده بین احزاب را به دست آورند. این نتیجه نشان دهنده حمایت قوی اردوغان است که هنوز از آن برخوردار است.

با این حال اردوغان هنوز به پیروزی نرسیده و باید در دور دوم ۲۸ ماه مه در برابر رقیب خود کمال قلیچداراوغلو به میدان رود. بنابراین همچنان باید برتری خود را حفظ کند و هیچ حمایتی را از دست ندهد و به دنبال کسب آرای جدید نیز باشد.

براین اساس رسانه‌های ترکیه روز گذشته طی گزارش‌هایی اعلام کردند که ائتلاف مخالفان ترکیه با «سنان اوغان» رایزنی کرده و در ازای کسب حمایت طرفدارانش، سِمت وزیر مهاجرت را به او پیشنهاد داده است.

اوغان طی مصاحبه با «نیویورک تایمز» فاش کرد که قصد داشته روز گذشته تصمیم خود را برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کند، اما منصرف شده است. رسانه‌های ترکیه در این باره گفتند که احتمالاٌ او به جای وزیر شدن، به دنبال دستیابی به جایگاه معاونت رئیس‌جمهور است.

چرا که او تصریح کرده است: «من در ازای حمایت از یک کاندیدای خاص از دولت تقاضای یک مقام عالی‌رتبه خواهم کرد.. وقتی می‌توانم معاون رئیس‌جمهور شوم، چرا باید وزیر باشم؟»

پس از این دیدار که پنج شنبه صورت گرفت؛ رجب طیب اردوغان روز جمعه با سینان اوگان دیدار کرد. این دیدار در کاخ دولما باغچه در سمت اروپایی استانبول و به دور از چشم رسانه ها برگزار شد و حدود یک ساعت طول کشید و تا کنون در مورد محتوای این دیدار بیانیه ای صادر نشده است.

کمال قلیچدار اوغلو

کمال قلیچدار اوغلو نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه خلق برای پیروزی در دور دوم انتخابات شرایط پیچیده تری دارد و حتی اگر رای محرم اینچه هم اضافه شود باز هم شانس پیروز شدنش کم است و نیازمند سبد رای سینان اوغان است که در این صورت شانس پیروزی وی در دور دوم انتخابات حتی بیشتر از رجب طیب اردوغان خواهد بود.

قلیچداراوغلو وعده داده که در صورت پیروزی ساختار سیاسی را به نظام پارلمانی برخواهد گرداند. همچنین سیاست نزدیکی به غرب و مخصوصا آمریکا را در پیش خواهد گرفت.

وی همچنین در توئیتی، برای جلوگیری از ادامه حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از رای دهندگان جوان درخواست کرد تا از او در دور دوم انتخابات در 28 ماه مه حمایت کنند.

به گزارش دانا؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قطعا دشوار خواهد بود و سناریوهای متعددی ممکن است در آن رخ دهد که بر تصمیمات رای دهندگان تاثیرگذار خواهد بود. در این بین هر کسی که سطح بالایی از انگیزه رای دهندگان را حفظ کند برنده می شود. حال باید منتظر ماند و دید چه کسی در دور دوم نبرد انتخاباتی پیروز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آیا اقتصاد ترکیه تحت حاکمیت اردوغان از بحران ها، جان سالم به در خواهد برد؟

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه