اخبار داغ

سد کاخوفکا و اتهامات متقابل مسکو و کیف

سد کاخوفکا و اتهامات متقابل مسکو و کیف
مسکو و کیف در جلسه اضطراری شورای امنیت در خصوص مسئولیت تخریب سد نوا کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین اتهاماتی را مبادله کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسکو و کیف در جلسه اضطراری شورای امنیت در خصوص مسئولیت تخریب سد نوا کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین اتهاماتی را مبادله کردند، در حالی که نماینده اوکراینی در شورا تایید کرد که خرابکاری در این سد انجام شده است.

سد تخریب شده بر روی رودخانه دنیپرو قرار دارد که برای خنک کردن نیروگاه اتمی زاپروژیا که تحت کنترل نیروهای روسیه است، آب را تامین می کند.

سرگئی کیسلیتسا، نماینده اوکراین، تایید کرد که 11 قسمت از سد کاخوفکا از 24 قسمت تخریب شده است و کار برای تخلیه 27 منطقه در نزدیکی سد ادامه دارد و روسیه را متهم به استخراج مین و منفجر کردن آن از داخل کرده است.

کیسلیتسا همچنین گفت که نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد حمله تروریستی به کاخوفکا برای مدتی توسط روسیه برنامه ریزی شده بود و از سازمان ملل متحد و نهادهای امدادی خواست تا به آسیب دیدگان سیل ناشی از بمباران سد کمک کنند.

روسیه تکذیب می کند

از سوی دیگر، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت، اتهامات اوکراینی را رد کرد و گفت این کیف بود که خرابکاری عمدی را علیه تأسیسات زیرساختی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری نیروهای مسلح اوکراین از سال گذشته آشکارا تمایل خود را برای منفجر کردن این سد برای دستیابی به دستاوردهای نظامی اعلام کرده بود که نشان می‌دهد یک کمپین اطلاعاتی نادرست از غرب و از کیف به این مضمون وجود دارد.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در ابتدای جلسه شورای امنیت نسبت پیامدهای وخیم و گسترده تخریب سد کاخوفکا برای هزاران نفر در جنوب، هشدار داد.

وی افزود که ابعاد کامل فاجعه در کاخوفکا در روزهای آینده آشکار خواهد شد.

معاون نماینده آمریکا در شورا همچنین گفت که تخریب سد کاخوفکا باعث سیل های ویرانگر شد و زندگی ده ها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود که ایالات متحده از اوکراین برای دفاع از خود حمایت خواهد کرد و روسیه باید به فجایع انسانی پایان دهد و خاطرنشان کرد که خطرات زیادی در انفجار سد وجود دارد که مهمترین آنها امنیت هسته ای در زاپوریژیا است.

ویرانی بزرگ

تصاویر ماهواره ای که توسط شرکت مکسر تکنولوژی در روز سه شنبه گرفته شد، سیل گسترده در جنوب اوکراین و خسارات زیادی به سد نوا کاخوفکا و نیروگاه برق آبی در این منطقه را نشان می دهد.

این شرکت اعلام کرد که تصاویر منطقه ای به وسعت بیش از 2500 کیلومتر مربع بین نوا کاخوفکا و خلیج دنیپروسکایا در جنوب غربی شهر خرسون در دریای سیاه نشان می دهد که بسیاری از شهرها و روستاها زیر آب رفته اند.

این تصاویر خانه‌ها و ساختمان‌های غوطه‌ور در آب را نشان می‌دهند و تنها سقف‌ها در بسیاری از تصاویر دیده می‌شوند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر تأیید کرده بود که حمله به سد بر برنامه‌های کیف برای ادامه ضدحمله با هدف بازپس‌گیری قلمرو خود از نیروهای روسی تأثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه با رهبران ارشد نظامی کشورش ارتباط داشته و ارتش در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد، گفت: انفجار سد بر توانایی اوکراین برای بیرون راندن اشغالگران از اراضی خود تأثیری ندارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه