اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

یک لایحه اصل هشتاد و پنجمی و ضرورت اعلام نظر شورای نگهبان

یک لایحه اصل هشتاد و پنجمی و ضرورت اعلام نظر شورای نگهبان
درحالی لایحه حجاب و عفاف بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در حال بررسی در مجلس است که اعلام نظر شورای نگهبان حتی بر موارد اصل هشتاد و پنجمی ها امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لایحه حجاب و عفاف این روزها در حالی در مجلس شورای اسلامی در حال چکش کاری و اعمال نظر کارشناسان است که گفته می شود هزاران پیشنهاد و راهکار برای تصویب هر چه بهتر قانون از سوی کارشناسان فرهنگی به مجلس ارائه شده است.

موافقت اکثریت مجلس با این لایحه باعث شد که بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی انجام شود.

اصل 85 قانون اساسی چه می گوید؟

در اصل 85 قانون اساسی آمده است، مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

به موجب این اصل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی وظیفه بررسی لایحه فوق را بر عهده داشت تا بعد از بررسی و تصویب آن مطابق زمانی که مجلس برای اجرای آزمایشی آن تعیین می کند، مصوبه مجلس لازم الاجرا شود.

بررسی قانون ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی اما این شائبه را برای افکار عمومی به دنبال داشت که اجرایی شدن مصوبه مجلس نیازی به اعمال نظر شورای نگهبان ندارد، در حالی که براساس قانون کلیه مصوبه های مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد.

ضرورت اعلام نظر شورای نگهبان بر لایحه حجاب و عفاف

زهره الهیان نماینده مردم تهران در این باره به خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: به محض نهایی شدن لایحه حجاب و عفاف در مجلس، ایرادات شورای نگهبان به آن مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: باید شورای نگهبان در این لایحه اعلام نظر کند، این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شده و مصوبه ای از مجلس به شمار می رود، بنابراین نظر شورای نگهبان حتما باید اعلام شود.

البته الهیان درباره سهولت اجرای این لایحه در صورت تصویب نهایی این را هم گفت که هماهنگی های لازم با قوه قضائیه انجام شده است تا لایحه قابلیت اجرا داشته باشد.

طحان نظیف: لایحه حجاب و عفاف به شورای نگهبان نرسید

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، اما در آخرین نشست خبری خود که در شنبه ۴ شهریور برگزار شد، در این باره گفت: لایحه حجاب و عفاف به شورای نگهبان نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان این را هم گفت که کار بررسی لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون تخصصی تمام نشده است و در صورت اتمام بررسی در کمیسیون، لایحه باید به صحن مجلس برود. شورای نگهبان این مصوبه را دریافت نکرده است.

هزاران پیشنهاد برای بهتر شدن لایحه حجاب و عفاف

لاله افتخاری، رئیس جمعیت زنان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس هم در این باره به خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: هزاران پیشنهاد برای اعمال در این لایحه از سوی نمایندگان و کارشناسان حوزه فرهنگی مطرح است که باید به طور دقیق بررسی و در صورت تایید اعمال شود، بنابراین روند چکش کاری لایحه در کمیسیون زمان بر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مخالفان لایحه حجاب و عفاف به خارج از کشور پالس فتنه ندهند

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری این را هم گفت که این لایحه در صورتی که به قانون تبدیل شود، براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به طور موقت اجرا خواهد شد، بنابراین در صورتی که در زمان اجرا دچار نواقص و ایراداتی باشد می توان آن را اصلاح کرد، بنابراین نمایندگان به دقت در بررسی این طرح اقدام کنند تا جریانی از درون کشور فرصت تحرکاتی علیه لایحه حجاب و عفاف نداشته باشند.

حال، اما در چنین شرایطی باید منتظر بود تا قانونی همه جانبه برای ساماندهی فرهنگی مقوله حجاب و عفاف از سوی مجلس به تصویب برسد، چرا که نمایندگان برای بررسی و اعمال نظرهای کارشناسی فرصت کافی در اختیار دارند تا با تصویب قانونی جامع علاوه بر انجام یک اقدام فرهنگی از سوء استفاده رسانه های غربی از مسئله حجاب در کشور جلوگیری کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه