اخبار داغ

بدهی دلاری شطرنج رو به پایان است

پریدر: موضوع مالی در تعیین سرمربی خارجی تیم ملی مطرح نیست/ بنای ثبت‌نام در انتخابات شطرنج ندارم

پریدر: موضوع مالی در تعیین سرمربی خارجی تیم ملی مطرح نیست/ بنای ثبت‌نام در انتخابات شطرنج ندارم
سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: یک درصد هم موضوع مالی در آوردن مربی خارجی تاثیر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شادی پریدر سرپرست فدراسیون شطرنج در ابتدای نشست اعضای کابینه اش را معرفی کرد و اظهار داشت: شکوری نایب رییس، دستگردی دبیر فدراسیون و مرتضوی کارشناس خبره،  شفیعی مدیر تیمهای ملی هستند. سرپرستی افرادی که از جنس همان ورزش هستند اتفاق خوبی است. ماموریت من برگزاری انتخابات است که امیدوارم بدون حاشیه برگزار شود. در ابتدا که ورود کردم فدراسیون دبیر نداشت و دستور العمل وثاقت و دستورالعمل انتخابات کمیسیون ها تصویب نشده بود و تفویض شده بود به نایب رئیس. به همین دلیل ثبت نام ها لغو شد.  برای تصویب دستورالعمل و آیین نامه اقدام کردیم که به شلوغی  دفتر مشترک. در نهایت تصویب شد و استارت ثبت نام انتخابات کمیسیون ها آغاز شده و در آگهی انتخابات ور هفته نخست فروردین منتشر خواهد شد. دستور وزیر برای سر و سامان دادن و انتخابات هیات های استانی بود و انتخابات قم مازندران خراسان جنوبی برگزار شد، سیستان به دلیل سیل لغو شد و فردا خراسان شمالی است. 

او افزود: زمانی که به فدراسیون آمدیم، سوییت‌ها قابل استفاده نبود. آب قطع بود. آنها را بازسازی کردیم و تعداد را به ۳۰ نفر افزایش دادیم. شرایط را مناسب کردیم تا اردوها را بتوان برگزار کرد. سوئیت برای قهرمانان تدارک دیدیم. روزی که آمدیم ۳۰ دستگاه ساعت و ۷۰ صفحه مهره داشتیم که از عجایب بود. زمانی ۴۰۰ ساعت در فدراسیون داشتیم. برای خرید آنها اقدام کردیم. 

پریدر گفت: در اردیبهشت مسابقات المپیاد را داریم که تیم ملی در آن حضور خواهد داشت. مسابقات مختلف بین‌المللی را در این مدت برگزار کردیم.

پریدر در پاسخ به این سوال که بدهی‌ها مربوط به میزبانی زنان جهان و مالیات بوده است؟ گفت: بدهی‌هایی که وجود داشت بیشتر مربوط به امور جاری بود. به خاطر بدهی مالیاتی سال‌های اخیر حساب‌ها بسته بود. جلساتی برای مالیات بازبینی می‌شود. بدهی دلاری هم باید بگویم که دیگر رو به پایان است.

او افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت داریم و بودجه‌ای که دریافت کرده‌ایم خرج قهرمانان نشده است. تیم ملی دختران سال گذشته هیچ اعزامی نداشت. باید آنها به بازیهای آسیایی هانگژو اعزام می‌شدند اما کمیته فنی تیم زنان را حذف کرد که سبب شد آنها ضربه بزرگی بخورند.  تیم زنان قرار بود به هانگژو برود که اعزام نشد که مقصر کمیته فنی مقصر بود که با تصمیم کارشناسی غلط این تیم را حذف کردند.  برنامه ریزی کرده ایم که در راستای جبران این تیم را به مسابقات شهرهای آسیا اعزام کنیم و حقوقی برای ورزشکاران دختر و پسر در نظر گرفتیم که انگیزه شود. رقم آن اعلام نشود بهتر است اما ماهانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان برای اردوها هزینه می‌کنیم. 

وی در خصوص ثبت نام انتخابات فدراسیون گفت: نظر من مهم نیست و ما تابع وزارت هستیم. هر دستوری که بدهند انجام می‌دهیم. همانطور که گفتم ۶ فروردین ثبت نام آغاز می‌شود بنابراین قرار بر ثبت نام خودم ندارم. اگر مربی خارجی انتخاب شود آن را می‌آوریم. یک درصد هم موضوع مالی در آوردن مربی خارجی تاثیر نخواهد داشت. 

سرپرست فدراسیون شطرنج با اشاره به سالن شطرنج بیان کرد: سالنهای مسابقات شطرنج محل درآمد است. همه چیز باید براساس چارچوب و قوانین باشد. سالهاست که منبع درآمد استفاده نشده و از وقتی آمده ایم،  ماهانه 100 میلیون درآمد از سالنها داشته ایم. سالنها را تکمیل و تجهیز می کنیم.  در بهار یک دوره مسابقات در حوزه زنان،  تیم امید و مستعدین برگزار خواهیم کرد. سالنها را آماده می کنیم که مسابقات در خور شان فدراسیون برگزار خواهیم کرد.

پریدر درباره موفقیت طباطبایی گفت: قهرمانی امین در ایرفلوت در روسیه بسیار بزرگ بود و شاید هر 100 سال یکبار اتفاق بیفتد.  قهرمانی در ایرفلوت بسیار سخت است و جدول سنگینی دارد و تا به امروز هیچ شطرنجباز ایرانی به جمع 10 نفر برتر هم نرسیده و از همین رو محمدامین کارستان کرد.
سرمایه های بزرگی داریم، پرهام،  محمدامین،  ایدنی، دانشور و...  باید اینها را حفظ کرد.  هر کدام را که از دست میدیم یک ضایعه بزرگ است و برای من به شدت ناراحت کننده است.ایرفلوت مسابقات بزرگی است و قهرمانی در این بخش از اتفاقات خیلی بزرگی بود. واقعا قهرمانی در این رقابت خیلی مهم است. ستاره‌های بزرگی در شطرنج داریم. حفظ این ستاره‌ها برای ما خیلی مهم است و هربار که هر کدام از آن‌ها را از دست می‌دهیم خیلی ناراحت کننده است.

پریدر در خصوص رییس آینده فدراسیون گفت: رییس فدراسیون بابد دلسوز باشد و باید شطرنج را خانواده خودش بداند. انواع روسا در شطرنج داشته ایم؛ رییس سیاسی، رییس اقتصادی، رییس فنی اما مهم این است که دلسوز باشد و برای شطرنج کار کند و شطرنج را روی ریل خود قرار دهد. ارتباطات بسیار مهم است و اقتصادی بودن هم اهمیت دارد تا فدراسیون مشکل مالی نداشته باشد اما دلسوزی و فنی باشد و از اهالی فن استفاده کند. به نظرم باید در ابتدا مدیر باشد و تاکید می کنم دلسوز باشد. یک شطرنجی هیچوقت افراد شطرنج را حذف نمی کند چون آنها متخصص شطرنج هستند. هر کسی رئیس می شود ابتدا باید مدیر باشد و از متخصصان شطرنج استفاده کند چون این رشته بسیار تخصصی است. امیدوارم وسی رییس شود که صداقت داشته باشد و به وعده هایش عمل کند. مثلا در کشتی وقتی دبیر رییس است وا خودش کشتی گیر بوده،  دغدغه های کشتی گیران را می شناسد و درک می کند و کشتی گیران هیچ مشکلی ندارند. در خصوص رئیس آتی باید بگویم کل بدنه باید دلسوز باشد. تا زمانی که این دلسوزی وجود نداشته باشد فرقی ندارد. همه مدل رئیس داشتیم. به نظر من اگر کسی مدیر باشد می‌تواند منابع مالی تزریق کند. دلسوزی و فنی بودن موضوع مهمی است.

علیرضا شفیعی مدیر تیم‌های ملی نیز برای انتخاب سرمربی خارجی تیم ملی گفت: در فضای جامعه شطرنج و فضای مجازی زیاد در مورد انتخاب سرمربی خارجی بحث می‌شود. سطح تیم ملی ایران به حدی رسیده که هر مربی برای آنها مناسب نیست. آنها توانایی این را دارند که حتی قهرمان جهان را ببرند. ما گزینه‌هایی که داریم ۷ یا ۸ نفر بیشتر نیست. نکته بعدی این که اگر از مربی خارجی صحبت می‌کنیم قرار نیست ۶ ماه مربی به ایران بیاید و بماند. نظر ما یک هفته کمپ یا اردو و انتخاب یک مربی خارجی هستیم. این فضا در شطرنج وجود ندارد. بعد از طلای تاریخی که تیم ملی در هانگژو کسب کرد، دست ما باز شد و ما دیگر مشکلی از بابت منابع مالی برای انتخاب مربی خارجی نداریم. ما با ولادیمیر کرامنیک، پیتر سیلیبتر، وانگ هائو، رستم جانوف و الکساندر مروزوییچ روس صحبت کردیم. بهتر از اینها نداریم تیم ملی هم اینها را قبول دارند و پرهام افراد دیگری را قبول ندارد. اینها وقت آزاد ندارند و همه آنها درگیر تعهدات دیگر خود هستند. ۷ بار با ولادیمیر صحبت کردم و قول داده که دو یا سه کمپ برای ما در ۲۰۲۴ برگزار کند. ممکن است این کمپ داخل و یا خارج از ایران باشد. من و پریدر درگیر این موضوع هستیم. 

شفیعی در ادامه افزود: مربی خارجی، سرور و حقوق ماهانه را در نظر می‌گیریم تا این‌بار در المپیاد نتیجه خیلی خوبی کسب شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه