اخبار داغ

متن و حاشیه افتتاحیه و اتفاقات روز نخست؛

بازیهای المپیک پاریس| اولین دوپینگی از عراق، اولین مدال برای قزاقستان/ عذرخواهی IOC بابت اشتباه جنجالی

بازیهای المپیک پاریس| اولین دوپینگی از عراق، اولین مدال برای قزاقستان/ عذرخواهی IOC بابت اشتباه جنجالی
متن و حاشیه افتتاحیه المپیک 2024 پاریس بسیار جذاب بود و اتفاقات عجیبی از همان روز نخست در المپیک رخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازیهای المپیک 2024 پاریس روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما در پاریس آغاز شد. متن و حاشیه مراسم افتتاحیه و اتفاقات آن پیرنگ های جذابی داشت که همه چشمها را خیره کرد و بدل به تیتر یک تمامی رسانه های جهان شد.

مرور این اتفاقات این جذابیت ها و این رخداد را دوباره روایت می کند.

اولین دوپینگی مسابقات از عراق آمد

تست دوپینگ سجاد غانم جودکار عراقی حاضر در بازیهای المپیک مثبت اعلام شد. جودوکار عراقی به دلیل آنابولیک استروید از هر گونه فعالیت در المپیک محروم شد. با اعلام آژانس ضددوپینگ، تا انجام تست دوم، این ورزشکار از هر گونه فعالیت ورزشی محروم شد. در صورتی که تست دوم نیز مثبت اعلام شود، او ممکن است تا چهار سال از هر گونه فعالیت ورزشی محروم شود.  او قرار بود در دور نخست وزن ۸۱ کیلوگرم المپیک برابر بولتابوئف ازبک قرار گیرد.

ثبت اولین مدال بازیها به نام قزاقستان

اولین مدال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به نام تیم تیراندازی قزاقستان ثبت شد. در نخستین روز از بازی‌های المپیک 2024 پاریس، رقابت در رشته تیراندازی و در ماده تفنگ بادی 10 متر مختلط تیمی برگزار شد.

در این رقابت تیم دو نفره قزاقستان متشکل از «اسلام ساتپایف» و «الکساندرا له» به مدال برنز رسید تا اولین مدال در این دوره از بازی‌ها به نام کشور قزاقستان ثبت شود.

عذرخواهی IOC بابت اشتباه جنجالی در معرفی کاروان کره‌جنوبی

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بابت اشتباه فرانسوی‌ها در معرفی کاروان کره جنوبی به عنوان کره‌شمالی در مراسم افتتاحیه المپیک 2024 عذرخواهی کرد.

در مراسم افتتاحیه المپیک 2024 کاروان ورزشکاران کشورهای شرکت کننده سوار بر قایق‌هایی در رودخانه سن، به تماشاگران معرفی ‌شدند و هنگام عبور کاروان کره جنوبی، اعلام کننده مراسم به اشتباه آن را «کاروان جمهوری دموکراتیک خلق کره» معرفی کرد در حالی که عنوان رسمی کره جنوبی «جمهوری کره» است.

در بیانیه IOC درباره اشتباه رخ داده آمده است: «ما عمیقاً بابت اشتباه رخ داده در معرفی کاروان کره جنوبی هنگام پخش مراسم افتتاحیه عذرخواهی می‌کنیم.

اشتباه رخ داده توسط فرانسوی‌ها، واکنش مقامات کره جنوبی را به همراه داشته و وزیر ورزش این کشور در بیانیه‌ای مراتب تأسف عمیق خود نسبت به این موضوع ابراز کرده است. در همین راستا معاون وزیر ورزش کره جنوبی، جانگ می ران که خود دارنده مدال طلای المپیک 2008 است، از توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک درخواست جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع را داشته است. همچنین وزیر ورزش کره جنوبی، از وزارت امور خارجه این کشور خواسته که اعتراض شدید وزارت ورزش کره‌ای‌ها را به اطلاع طرف فرانسوی برساند.

نکته جالب توجه درباره اشتباه رخ داده این است که نام کاروان کره شمالی دو بار اعلام شد که یک بار برای معرفی کاروان ورزشکان خود این کشور و بار دیگر به اشتباه برای معرفی کاروان کره جنوبی بود. این نخستین بار از سال 2016 است که کره شمالی در بازی‌‌های المپیک شرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بازی‌های المپیک پاریس| در انتظار یک مدال غیرمنتظره/ چه کسی شگفتی‌ساز می‌شود؟

از انقلاب فرانسه تا اختراع سینما و سهم زنان در تاریخ

شروع رسمی بازی های پاریس علیرغم بروز مشکل در شبکه ریلی فرانسه در صبح و بارش باران در مراسم افتتاحیه امکان پذیر شد.

مراسمی که می‌توان آن را تاریخی توصیف کرد، چراکه نخستین مراسمی بود که در تاریخ بازی‌های المپیک در خارج از محوطه معمول المپیک و در رودخانه نمادین سن برگزار شد و نیز تاریخ گسترده فرانسه را مرور می‌کرد؛ از انقلاب فرانسه تا اختراع سینما و سهم زنان در تاریخ بشریت.

بارش باران از همان لحظه اول که کم کم ظاهر گردید مانع از برگزاری جشن این مراسم نشد که در آن رژه المپیک کاروان های مختلف از پل به پل سن عبور کردند در حالی که از نمایش های مختلف غافلگیر شدند.

مردمی که شادی می کردند، گروه های موسیقی سنگین آمیخته با اپرا، ستاره فرانسوی-مالایی آیا ناکامورا و دیگر هنرمندان برجسته دنیا. 85 قایق و بیش از 7000 ورزشکار  از سوی  حدود 300 هزار نفر در ساحل تماشا شدند و مورد استقبال قرار گرفتند  و 200هزار نفر دیگر از بالکن ها و آپارتمان های مشرف به جاده هایی که با رنگ صورتی متمایز مشخص شده بودند نیز شاهد این مراسم بودند.

چشم انداز پاریس این است که المپیک نسبت به دوره های قبلی سودآورتر و آلودگی کمتری داشته باشد، مسابقاتی که در مکان های تاریخی اطراف پایتخت برگزار می شود، همه با امنیت شدید و حضور چشمگیر پلیس و نظامیان همراه است.

این مراسم توسط 45 هزار افسر پلیس و شبه نظامی محافظت می شد و 10 هزار سرباز دیگر و 22 هزار محافظ خصوصی عملیات امنیتی را تکمیل نمودند. علیرغم بارش شدید باران و موجی از حملات که شبکه راه‌آهن پرسرعت فرانسه را در اوایل روز جمعه فلج کرد، برگزارکننده اصلی بازی‌ها، تونی استنگوئه، قبل از شروع مراسم گفت که مطمئن است که «یک مهمانی عالی» برگزار خواهد کرد.

عصر جدید با ترکیبی التقاطی از هنر، ورزش و فرهنگ

پاریس روز جمعه بازی های 2024 را با یک مراسم افتتاحیه تماشایی در سواحل سن آغاز کرد که در نهایت بارانی شد. این رویداد ترکیبی التقاطی از هنر، ورزش و فرهنگ بود و منظره ای فراموش نشدنی را خلق کرد که بر چالش های تدارکاتی و امنیتی بی سابقه غلبه کرد. مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس، بین پونت داسترلیتز و پونت دینا، شکلی منحصر به فرد داشت و دولت فرانسه به شدت روی برگزارکنندگان و کمیته بین‌المللی المپیک تلاش کرده بود تا عدالت جنسیتی را ترویج و این المپیک را با ندایی رسا آغاز کند.

 در مجموع بیست هنرمند برای نمایشی باشکوه که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، روی صحنه رفتند. مراسم افتتاحیه پاریس 2024 نخستین مراسم در تاریخ المپیک بود که در خارج از یک استادیوم برگزار شد و رودخانه سن به صحنه ای بی سابقه برای رویداد جهانی ورزشی تبدیل شد که بیش از یک میلیارد نفر آنرا تماشا کردند.

لحظه‌ای که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، پس از یک روز پرتنش که با باران و خرابکاری در شبکه ریلی فرانسه آغاز شد، فرا رسید. این مراسم سریع و چندمکانی که توسط کارگردان برجسته تئاتر فرانسوی توماس جولی طراحی شده بود، با هدف تحت تاثیر قرار دادن تماشاگران تلویزیون جهانی به همان اندازه بود که برای تماشاگران زنده در برابر آب و هوا و امنیت شدید شجاعت داشتند.

نخستین افتتاحیه که در خارج از یک استادیوم برگزار شد – در رودخانه سن – و باید با باران سیل آسایی که سیاهپوش بودن ابرش بر شهر نور افکنده بود، مبارزه می‌کرد. این مراسم در استاددو فرانس با نمایش فیلمی با بازی جمل دبوز کمدین محلی و زین الدین زیدان فوتبالیست سابق آغاز شد و 10 دقیقه بعد قایق حامل هیئت یونانی رژه سنتی ورزشکاران را آغاز کرد. دیوار آبی چشمگیر به شکل پرچم فرانسه در زیر Pont d'Austerlitz باز شد تا راه را برای قایق ها باز کند که متأسفانه باران تماشای رویداد را بست و جمعیت را سبک کرد و تنها 320000 نفر در سواحل سن تماشاگرش بودند.

بیشتر بخوانید:

بازی‌های المپیک پاریس| ضعف عجیب میزبان؛ از سرقت چندین هزار یورویی تا تخت کوچک برای غول گرجستانی

فیلمنامه ای تئاتری و داستانی از تنوع، برابری و احساسات

مراسم افتتاحیه پاریس 2024 بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید و به دنبال فیلمنامه ای تئاتری درباره تاریخ پاریس بود. سنت و مدرنیته در داستانی از تنوع، برابری و احساسات گرد هم آمدند. شعله به دیگ رسید و پس از حمل پایانی توسط تدی راینر و ماری ژو-پرک در یک بالن به آسمان بلند شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، روی سکوهای استادیوم تروکادرو، در کنار برج باشکوه ایفل، وارد شدند. این لحظه ای بود که برای فشار دادن دکمه شروع مراسم افتتاحیه بازی های المپیک 2024 پاریس انتخاب شد.

همه چیز آماده و سر جایش بود. نزدیک به 320هزار تماشاگر ممتاز در کناره‌های رود سن و همه کسانی که از پنجره‌های ساختمان‌ها و اتاق‌های زیرشیروانی معروف پاریس به بیرون نگاه می‌کردند، جمع شدند. باران در طول روز ادامه داشت، اما به نظر می رسید که قایق های حامل کاروانها ها شروع به رژه کردند. این مراسم در ساعت 19:30 بوقت اروپای مرکزی آغاز شد، زمانی که اولین قایق حامل ورزشکاران نماینده یونان از پشت پرده ای که از Pont d'Austerlitz بر فراز رود سن بیرون آمد. این آغاز به افتخار آنچه یونان نمایندگی می کند و سنت المپیک به عنوان بنیانگذار بازی های المپیک بود. قایق حامل تیم پناهندگان به دنبال آن، عنصر اساسی را نشان می دهد که روح المپیک را تغییر داده است. آلبانی، باهاما، آنتیگوا و باربودا و ...در سری اول 18 قایق وجود داشت. و ناگهان یکی از خوانندگان مشهور جهان در صحنه ظاهر شد. این هنرپیشه نیویورکی با لباس مشکی، خود را در تماشای آواز به زبان فرانسوی و نواختن پیانو در سواحل رود سن غرق کرد. این مراسم به عنوان نوعی نمایش، با پیش درآمد و دوازده فصل، توسل به سنت، تاریخ و برابری و تجلیل از تاریخ فرانسه در نظر گرفته شد.

ویدیوی تبلیغاتی داستان پخش مشعل های قبلی را بیان می کرد: زین الدین زیدان، اسطوره فوتبال فرانسه در خیابان های پاریس قدم زد تا مشعل را به کودکان بدهد، سپس آن ها مشعل را به دونده امدادی دادند که از پشت بام ها عبور کرد. در سرتاسر این مراسم به طور مداوم به فرهنگ فرانسه اشاره می شد.

فصل سوم با عنوان «لیبرت»، آزادی رهبری مردم در انقلاب فرانسه و گذری از دوران حکومت وحشت در فرانسه را با آکوردهای اپرای کارمن بیزه را به یاد می آورد. پیروزی عشق توسط بازیگرانی با لباس‌های رنگارنگ که روی میله‌های منعطف و یک طناب‌باز در بالای شهر تعادل برقرار می‌کردند، روی پل روی صحنه رفت. مشعل دار مرموز سفر خود را از طریق موزه لوور ادامه داد و شخصیت هایی از آثار هنری برای شرکت در مراسم زنده شدند.

سیستم امنیتی گسترده برای حفاظت

یک عملیات امنیتی گسترده روز  گذشته در پاریس برای ایمن نگه داشتن مراسم افتتاحیه المپیک مستقر بود. خیابان‌های پایتخت مسدود گردید، اسکادران‌های پلیس در حال گشت‌زنی و حصارهای فلزی محکمی مانند پرده‌ای آهنی در دو سوی رودخانه سن برپا شده بود.

 بیش از  45 هزار پلیس و همچنین 10 هزار سرباز برای امنیت المپیک مستقر شده بودند. اقدامات خرابکارانه در شبکه راه آهن پرسرعت فرانسه روز جمعه رخ داد. این اقدامات سفر به پاریس را از سراسر فرانسه و اروپا برای صدها هزار نفر، از جمله برخی از ورزشکاران المپیک که به مراسم افتتاحیه می‌رفتند، به تاخیر انداخت یا متوقف کرد.

مقامات فرانسوی این حملات را  محکوم کردند. دادستان ها تحقیقات ملی را در مورد این اقدامات  از جمله آسیب های مالی که "منافع اساسی" کشور را تهدید می کند  آغاز کردند که ممکن است به 10 تا 20 سال محکوم شود. دادستان های پاریس روز جمعه گفتند که پس از آن که زیکو فوتبالیست برزیلی از سرقت خبر داد، تحقیقاتی را آغاز کردند.

 جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه بعد از ظهر روز جمعه یک نشست امنیتی با مقامات مختلف دولتی و پلیس، درست چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه برگزار کرد. دارونین با ستایش از کار افسران پلیس، آتش نشانی و کارشناسان خنثی سازی بمب، گفت: "تمام اقدامات امنیتی اجرا شده و همه چیز مثبت است." مقامات فرانسوی چندین توطئه برای اخلال در بازی های المپیک 2024 را درست چند روز قبل از شروع رسمی بازی ها خنثی کردند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه