اخبار داغ

بازتاب انتخابات ترکیه در رسانه های غربی

بازتاب انتخابات ترکیه در رسانه های غربی
خبر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، تیتر اول روزنامه های غربی شد، به ویژه اینکه پیروزی مخالفان به معنای تغییر در سیاست خارجی آنکارا است.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از المیادین؛ انتخابات سراسری ترکیه در صدر تیتر روزنامه های غربی قرار دارد و نتایج آن در انتظار است، به ویژه اینکه پیروزی مخالفان به معنای تغییر در سیاست خارجی آنکارا خواهد بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با تیتر گزارش خود نوشت: شکست اردوغان در ترکیه باعث آرامش غرب و نگرانی در مسکو خواهد شد.

این روزنامه تصریح کرد که "رهبران اروپایی با ترکیه آسان تر خوشحال خواهند شد، در حالی که روسیه ممکن است شراکت مهم اقتصادی و دیپلماتیک خود را در صورت از دست دادن قدرت رهبر ترکیه از دست بدهد."

وی خاطرنشان کرد: "انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پایتخت های غربی، مقر ناتو و کرملین با دقت زیر نظر گرفته می شود، زیرا نقش ترکیه به عنوان یک میانجی بلندمدت در روابط پیچیده و اغلب گیج کننده بین طرفین بستگی به نتیجه دارد."

بیشتر بخوانید:

انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه/ اردوغان در آستانه امتحان نهایی

آیا اقتصاد ترکیه تحت حاکمیت اردوغان از بحران ها، جان سالم به در خواهد برد؟

شکست اردوغان باعث آرامش غرب و نگرانی در مسکو خواهد شد

دیدگاه روسیه از انتخابات ترکیه

اردوغان رای خود را  به صندوق انداخت

صدها ناظر از ساعت 8 صبح امروز در 50000 شعبه اخذ رای از جمله در مناطق جنوبی کشور که در زلزله 15 بهمن ویران شده است، مستقر شده اند.

قرار است شورای اروپا 350 ناظر، علاوه بر ناظران منصوب از طرف احزاب، از جمله 300000 ناظری که توسط مخالفان بسیج شده اند، اعزام کند.

در مورد وال استریت ژورنال آمریکایی، این روزنامه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، علیرغم تثبیت ترکیه در صحنه جهانی، در داخل با رای مخاطره آمیزی مواجه است.

و این روزنامه معتقد بود که «شکست اردوغان با توجه به نفوذ عظیمی که این کشور در دوران حکومت او به دست آورد، بسیار فراتر از ترکیه خواهد بود».

وی خاطرنشان کرد که او به طرز ماهرانه ای از موقعیت کشور در تقاطع شرق و غرب استفاده کرد و از نقش آن به عنوان عضو ناتو استفاده کرد و همچنین به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای بزرگ در خاورمیانه بود و رابطه نزدیک با روسیه برقرار کرد. که باعث ایجاد اصطکاک با ایالات متحده و متحدانش شد."

در حالی که رأی دهندگان ترکیه از ساعت هشت صبح امروز به پای صندوق های رای رفتند، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» دید که «سرنوشت اردوغان در تعادل است». وی اظهار داشت که انتخابات ترکیه به دلیل تأثیر آن بر سیاست خارجی آنکارا در سراسر جهان به دقت زیر نظر است.

این روزنامه در این زمینه به وعده‌های هر یک از رقبای اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و توضیح داد که «قلیجداراوغلو وعده داده است که ترکیه، عضو ناتو، با احیای دموکراسی و تجدید روابط با متحدان ترکیه وارد عصر جدیدی خواهد شد. در مورد اردوغان، «او سعی کرد اقداماتی را که ترکیه تحت حکومت او برداشته است، به عنوان کشوری که با پروژه‌های بزرگی مانند پل‌ها و فرودگاه‌ها مدرن شده است، و یک قدرت جهانی که سلاح‌های نظامی تولید می‌کند، روشن کند. دولت های خارجی

صد سال پس از تأسیس ترکیه، اردوغان و رقیبش دیدگاه‌های متضادی از «قرن دوم» برای ترکیه داشتند، طبق گزارش روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» که «انتخابات 2023 را به‌عنوان یک همه‌پرسی تعیین‌کننده در نظر می‌گیرد. چشم انداز ترکیه پیروز خواهد شد."

زلزله، ضعف اقتصاد و واکنش خشونت آمیز علیه میلیون ها پناهجوی سوری در صدر گزارش «ان بی سی نیوز» درباره انتخابات قرار گرفت و معتقد بود که این مسائل اردوغان را با سخت ترین نبرد انتخاباتی خود در سال های اخیر روبرو می کند.

«اشپیگل» آلمان با بیان اینکه «اردوغان علی‌رغم همه چیز می‌تواند پیروز شود»، توضیح داد که «اردوغان در این کارزار انتخاباتی، بیش از کمپین‌های قبلی، بر ترس رأی‌دهندگانش از پ‌ک‌ک، کودتا و دخالت‌های خارج از کشور تکیه می‌کند. و جامعه دگرباشان جنسی را تحریک می کند، زیرا وزیر کشور اخیراً هشدار داده است که غرب ممکن است انتخابات را به یک کودتا تبدیل کند.

بنابراین، «اردوغان پایگاه خود را تقویت می‌کند» با دو قطبی کردن آن از طریق این تیترها، اما در عین حال، به گفته او، «تردید است که آیا این برای ماندن در ریاست جمهوری کافی باشد یا خیر».

به همین ترتیب، بی‌بی‌سی انگلیس گفت: «ترکیه با یا بدون اردوغان برای آینده تصمیم می‌گیرد» در حالی که «گاردین» می‌گوید: «تسلط اردوغان بر قدرت در حالی که ترکیه به سمت صندوق‌های رای می‌رود در حال آزمایش است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رقیب وی، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، کمال قلیچداراوغلو، در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رای دادند.

علاوه بر کاندیداهای اردوغان و قلیچدار، سینان اوگان نامزد انتخابات است، معاون سابق راست افراطی که در نظرسنجی‌های اخیر کمتر از 5 درصد از آراء را کسب کرده است. نامزد چهارم، محرم اینج، روز پنجشنبه از رقابت انصراف داد.

و اگر هیچ نامزدی در روز یکشنبه اکثریت را به دست نیاورد، دور دوم در 28 می برگزار خواهد شد.

حدود 64 میلیون رای دهنده از 85 میلیون نفر حق شرکت در انتخابات را دارند. از جمله 3.4 میلیون نفر در خارج از کشور و 5.2 میلیون جوان که برای اولین بار رای خواهند داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه