اخبار داغ

انواع ورق شیروانی

انواع ورق شیروانی
ورق های شیروانی از جمله محصولاتی هستند که محبوبیت بالایی در دنیای خاکستری آهن و فولاد دارند؛ زیرا به صورت ساده و رنگی و در انواع طرح های مختلف تولید و عرضه می شوند. مواد اولیه تولید ورق های شیروانی، ورق گالوانیزه است که هم به صورت ساده و هم رنگی در دستگاه های فرمینگ مختلف قرار گرفته تا طرح های مورد نظر خریداران بر روی آن اعمال گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورق های شیروانی از جمله محصولاتی هستند که محبوبیت بالایی در دنیای خاکستری آهن و فولاد دارند؛ زیرا به صورت ساده و رنگی و در انواع طرح های مختلف تولید و عرضه می شوند. مواد اولیه تولید ورق های شیروانی، ورق گالوانیزه است که هم به صورت ساده و هم رنگی در دستگاه های فرمینگ مختلف قرار گرفته تا طرح های مورد نظر خریداران بر روی آن اعمال گردد. انواع مختلف فرم های شیروانی شامل طرح های سفالی و کرکره ای می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

ورق شیروانی فرم سفال

یکی از رایج ترین و مقاوم ترین محصولات شیروانی که سازگاری بسیار زیادی با مناطق مرطوب و پربارش دارد، طرح سفال است. این محصول خود به چهار نوع مختلف تقسیم می شود و از فرم دهی پرس بریک می باشد؛ بنابراین فشار بسیار زیادی را به دستگاه وارد می کند؛ در نتیجه طبیعی است که قیمت بالاتری در مقایسه با سایر فرم ها داشته باشد. طول این محصول بسته به درخواست خریدار متغیر است، اما عرض آن حدود 100 و 125 سانتی متر و ضخامت آن نیز 3/0 تا 7/0 میلی متر می باشد.

سایر فرم های ورق شیروانی سفالی شامل طرح پالرمو، ژنوا یا جنوا و پرچین می باشند که هر کدام با داشتن ویژگی هایی مانند پوشش بیشتر، مقاومت بالاتر و سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی در مصارف مختلفی به کار برده می شوند.

ورق شیروانی کرکره ای سینوسی

یکی از قدیمی ترین و پر مصرف ترین طرح های ورق شیروانی با نام ورق کرکره شناخته می شود. این طرح به علت داشتن موج های مدور با نام ورق سینوسی نیز شهرت یافته است؛ از این رو به آن ورق کرکره ای سینوسی نیز گفته می شود. این محصول نیز از نظر طول محدودیت ندارد و با عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متر به فروش می رسد. پوشش سقف انواع ساختمان ها و حصارهای دور زمین از کاربردهای این محصول است.

ورق شیروانی شادولاین

یکی از فرمینگ های ورق شیروانی که به عنوان زیباترین فرم در بازار آهن آلات به فروش می رسد، با نام شادولاین شناخته می شود. این فرم در بازه ضخامتی 3/0 تا 7/0 میلی متر تولید شده و یکی از طرح های کلاسیک به شمار می آید. بیشترین کاربرد ورق شادولاین برای ساندویچ پانل ها و سقف های داخلی می باشد.

ورق شیروانی ذوزنقه ای

اگر به دنبال یکی از مقرون به صرفه ترین فرم ها هستید، ورق شیروانی ذوزنقه بهترین انتخاب است. این فرم از ورق شیروانی دارای موج های مربعی شکل است که از عرض بر روی آن ایجاد می شود. از کاربردهای ورق ذوزنقه می توان به پوشش انواع سقف های شیروانی، سوله ها و ویلاها اشاره کرد. ابعاد این محصول با عرض رایج 1000 و 1250 و ضخامت 04/0 تا 6/0 میلی متر می باشد.

ورق دامپا یا لمبه

در آخر یکی از ظریف ترین فرم ها، دامپا یا لمبه نام دارد که بیشترین کاربرد را در پوشش سقف های شیروانی و داخلی ساختمان دارد. بازه ضخامتی این محصول در حدود 4/0 تا 25/1 میلی متر است. این محصول دارای دو خم می باشد که خم دستی آن به وسیله دستگاه پرس و با طول های 2 و 5/2 متر تولید می گردد.

همگی این فرمینگ ها دارای مشخصات و ویژگی های خاصی هستند و بر این اساس در موارد ذکر شده به کار می روند. همچنین نحوه اتصال این محصولات به یک دیگر از طریق جوش و پرچ می باشد و به دو صورت ساده و رنگی در بازار عرضه می شوند.

فرآیند تولید ورق شیروانی رنگی

به طور کلی ماده اولیه برای تولید محصولات شیروانی، در اغلب موارد ورق گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی است. البته برخی از فرم ها از ورق های روغنی نیز تولید می شوند. ابتدا با استفاده از روش غوطه وری گرم یا الکترولیت، ورق گالوانیزه تولید می شود. در ایران بیشتر از روش اول استفاده می شود؛ به این صورت که ابتدا ورق های اسیدشویی یا روغنی با استفاده از محلول های قلیایی، چربی زدایی می شوند.

سپس با آب تمیز شستشو داده شده تا لایه های اسیدی از روی آن ها پاکسازی شوند. در مرحله بعدی قطعات وارد یک سری حوضچه مذاب، حاوی فلز روی شده، که دمای آن ها در حدود 450 درجه سانتی گراد است. پس از عبور قطعات از تمامی حوضچه ها پوشش بر روی آن ها اعمال می شود و در صورت نیاز ورق ها از غلطک های نورد گرم جهت تثبیت پوشش روی عبور می کنند. در نهایت دمای ورق ها در واحد خنک کاری کاهش یافته و سپس به صورت رول یا شیت بسته بندی می شوند.

حال اگر فرمینگ شیروانی به صورت ساده مد نظر باشد، ورق های گالوانیزه از دستگاه رول فرمینگ عبور کرده تا طرح مورد نظر بر روی آن ها اعمال شود، اما اگر ورق های شیروانی به صورت رنگی سفارش داده شوند، مراحل آماده سازی بر روی فولاد گالوانیزه انجام شده و سپس با استفاده از روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شوند. در نهایت نیز در دستگاه فرمینگ قرار گرفته تا طرح مورد نظر خریدار بر روی آن ها به وجود آید. این محصولات دارای طیف رنگی متنوعی هستند و به همین سبب کاربردهای بسیاری را در زندگی روزمره ما به خود اختصاص می دهند.

کاربردهای ورق شیروانی

همان طور که تا این قسمت از مطلب اشاره شد، بیشترین کاربرد ورق های شیروانی و فرمینگ در پوشش سقف های شیروانی می باشد. علت نامگذاری آن ها نیز همین مورد است. همچنین این فلزات با داشتن تنوع رنگی و فرم های مختلف، طبیعتاً کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص می دهند. توجه داشته باشید کاربرد هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، تنها موارد کلی از مصارف این محصولات هستند.

این فلزات به سبب مزیت هایی که دارند، در موارد خاص به کار برده می شوند. به طور مثال ورق طرح سفال، مقاومت بسیار بالایی در برابر بارش باران، برف و در کل عوامل رطوبتی دارد؛ به همین علت بیشتر در پوشش سقف های شیروانی انواع ساختمان ها استفاده می شوند یا به طور مثال ورق شیروانی سفال پالرمو بیشتر در مناطق زلزله خیز به کار برده می شود. انتخاب رنگ، ضخامت و عرض و طول این فلزات نیز بر اساس سلیقه خریداران انتخاب می گردد.

ورق دامپا نیز به علت داشتن سطحی صاف و دو خمی که دارد، بیشتر در پوشش سقف های داخلی ساختمان به کارگرفته می شود. با این وجود در ادامه به بررسی مهم ترین کاربردهای ورق شیروانی در انواع مختلف پرداخته ایم. یکی از شرکت هایی که به خوبی کاربران خودش رو معرفی می کنه شرکت آهن اینفو است که کارشناسان باتجربه و متخصصی دارد که می توانید از راهنمایی آن ها نیز بهره مند شوید.

  • ساخت سقف های شیب دار منازل و ویلاها
  • آلاچیق ها
  • سایه بان ها
  • سردر پارکینگ ها
  • دیواره انبارها
  • سقف انبارها
  • سقف های داخلی ساختمان ها
  • پوشش داخلی سقف شیروانی
  • سقف سوله ها و فروشگاه های بزرگ
  • برای حصار کشی دور محوطه ها

عوامل مؤثر بر قیمت ورق شیروانی رنگی

ورق های شیروانی رنگی  امروزه در زندگی روزمره تمامی افراد به خصوص در مناطق پربارش کاربرد دارند. آن ها مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و حرارت دارند. طیف رنگی متنوع، سطح صاف و صیقلی و فرمینگ های مختلف  سبب استفاده بسیار از این فلزات شده است؛ به همین علت قیمت آن ها برای مصرف کنندگان اهمیت بسیاری دارد.

ماده اولیه این محصول ورق گالوانیزه ساده و رنگی است که در این مطلب روش تولید آن نیز توضیح داده شد.به طور کلی هنگام خرید ورق رنگی باید به تاثیر فولاد گالوانیزه ساده براین ورق توجه کرد و در مجموع  نرخ ورق های گالوانیزه در قیمت  ورق های گالوانیزه شیروانی رنگی تاثیر گذار است. همچنین عوامل دیگری مانند کیفیت رنگ، چسبندگی پوشش، نوع طرح، فشاری که به دستگاه فرمینگ وارد می شود، نوسانات ارزی و اقتصادی در نرخ محصولات شیروانی اثرگذار می باشند. به طور مثال قیمت ورق شیروانی طرح سفال به دلیل فشار زیادی که به دستگاه فرمینگ وارد می کند، از سایر فرم ها بالاتر است.

 

هر کارخانه فرم خاصی از ورق شیروانی را تولید می کند، اما رایج ترین طرح مربوط به فرم ذوزنقه به علت قیمت مقرون به صرفه و فرم سینسوسی به عنوان رایج ترین طرح می باشد. با این وجود هر کدام از طرح ها، ویژگی های مختلفی را به خود اختصاص می دهند و بر آن اساس خریداری می شوند. میزان تقاضا برای این فلزات، عرضه کارخانه، کیفیت و چسبندگی رنگ، ضخامت و مقدار خم نیز در نرخ کلی محصولات شیروانی اثرگذار می باشد.

کارخانه های برتر تولید کننده ورق شیروانی

در واقع کارخانه های برتر تولید کننده فرمینگ های شیروانی، همان کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه و رنگی هستند. این محصولات پس از تولید توسط شرکت های کوچک صنعتی در دستگاه رول فرمینگ قرار گرفته تا طرح های مختلف بر روی آن ها اعمال گردد. این کارخانجات شامل موارد زیر می باشند:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه هفت الماس
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  • کارخانه فولاد تاراز
  • شرکت ورق خودرو شهرکرد
  • شرکت فولاد دشتستان

بررسی کارخانجات تولیدکننده ورق گالوانیزه

در این بین هر کدام از این کارخانجات ورق گالوانیزه را با اسپانگل های مختلف، استانداردها و طیف رنگی متفاوتی تولید می کنند. با این حال روش تولید همگی آن ها بیشتر غوطه وری گرم یا گالوانیزه گرم است. منظور از اسپانگل نیز عیوبی است که بر اثر پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه به وجود می آید و انواع مختلفی دارد.

به طور مثال کارخانه تاراز چهارمحال و بختیاری، ورق های گالوانیزه را با اسپانگل های ریز یا به اصطلاح گل ریز تولید می کند. این موضوع سبب بالاتر رفتن کیفیت محصولات نهایی از نظر مقاومت در برابر عوامل مختلف خواهد شد. همچنین از نظر به کارگیری دستگاه های به روز، کارخانه تاراز دارای واحد الکترودیگریزینگ می باشد. همچنین شرایط مناسب کوره از نظر نقطه شبنم و حداقل بودن میزان اکسیژن در جو از دیگر مزیت های خطوط گالوانیزه در کارخانه تاراز شهرکرد می باشد.

کارخانه هفت الماس دومین تولید کننده برتر در عرضه ورق گالوانیزه در کشور می باشد که تمرکز و فعالیت خود را بر تولید این محصول در بازه ضخامتی 4/0 تا 3 میلی متر قرار داده است. همچنین بخشی از تولیدات هفت الماس به کشورهای خارجی صادر می شود. این مجموعه نیز ورق های گالوانیزه را با اسپانگل های مختلف ریز، متوسط و درشت تولید می کند.

جالب است بدانید یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه در کشور، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان می باشد که محصولات آن از جمله با کیفیت ترین ها و البته گران ترین ها به شمار می آید. این مجموعه محصولات خود را با اسپانگل های درشت و البته به سه صورت رول، شیت مسطح و شیت فرم دار تولید و عرضه می کند.

ورق های گالوانیزه نیز مانند سایر ورق های فولادی دارای گرید های مختلفی هستند. این گریدها نیاز به شرایط و رعایت استانداردهای خاصی جهت تولید داشته و توسط تمامی تولید کنندگان امکان پذیر نمی باشد. البته برخی از این کیفیت ها در کارخانجات نام برده نیز تولید می شوند، اما تولید تمامی آن ها در کارخانه ورق خودرو شهرکرد با بالاترین کیفیت انجام می گیرد.

از جمله این گریدها که تفاوت در ترکیبات شیمیایی آن ها سبب تمایز در خواص و کاربرد شده است، می توان به کیفیت های کششی DX51D، DX52D، DX53D، DX54D و DX56D اشاره کرد. هر کدام از این کیفیت ها برای موارد خاصی به کار برده می شوند. بیشترین کاربرد این محصولات در صنعت خودروسازی به کار برده می شوند، اما صنایع دیگری نیز مانند لوازم خانگی از آن ها استفاده می کنند.

کارخانه فولاد مبارکه؛ برترین تولیدکننده

یکی از برترین و مهم ترین کارخانه های تولید کننده انواع ورق های فولادی در کشور و خاورمیانه، شرکت فولاد مبارکه واقع در شهر مبارکه استان اصفهان می باشد. کیفیت بالای محصولات گالوانیزه در این مجموعه و دقت بالا در تولید و بسته بندی سبب افزایش تقاضا برای این محصول شده است. این کارخانه فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده و با بیش از 30 سال سابقه، طبیعی است که به عنوان برترین تولید کننده شناخته شود.

ورق گالوانیزه در کارخانه فولاد مبارکه به صورت رول عرضه می شود و ظرفیت تولید سالیانه آن در حدود 3/11 تن می باشد. خط تولید ورق رنگی نیز در این مجموعه پس از واحد تولید گالوانیزه قرار گرفته و شیت های گالوانیزه رنگی نیز با بالاترین کیفیت از نظر چسبندگی رنگ و مقاومت توسط فولاد مبارکه عرضه می شوند.

ورق های گالوانیزه توسط کارخانه فولاد مبارکه در بازه ضخامتی 18/0 تا 6 میلی متر و عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متری تولید و عرضه می شوند. هر کدام از این ضخامت ها و عرض ها برای کاربری های خاصی استفاده می شوند و استانداردهای رایج برای تولید آن ها شامل  EN 10142/01، EN10142/91، JIS-G3302  و ASTM   می باشد.

همچنین یک سری استاندارد تجاری برای تولید این فلزات وجود دارد که سبب تولید کیفیت های کششی DX51D و گریدهای مخصوص فرم پذیری  A527(90) می شود. با وجود این موارد بیشترین کاربرد ورق های گالوانیزه برای صنعت لوازم خانگی و خودروسازی می باشد. همچنین مواد اولیه برای تولید ورق گالوانیزه در کارخانه ورق خودرو شهرکرد، توسط این مجموعه تأمین می گردد. رایج ترین ضخامت مورد استفاده برای این دو کاربرد ضخامت های 5/0 و 6/0 میلی متر است.

از جمله خواصی که سبب محبوبیت ورق گالوانیزه و رنگی فولاد مبارکه شده است، می توان به استحکام بالا، تنوع در ضخامت، کیفیت بالا، دقت در تولید، بسته بندی صحیح، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، چسبندگی پوشش بالا، فرم پذیری و رنگ پذیری اشاره کرد. سایر مشخصات ورق گالوانیزه این شرکت، مربوط به درجه استحکام آن می باشد که بالا بودن آن سبب افزایش تقاضا برای انواع ساده و رنگی آن شده است. به همین علت قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه (https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C/6-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87 ) برای مصرف کنندگان این محصول از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. همچنین سطح شفاف و صیقلی، کیفیت داخلی مناسب و ترکیب شیمیایی آلیاژ که ناخالصی فلزی بسیار پایینی دارد، نیز سبب رنگ پذیری بهتر این فلزات و در نتیجه محبوبیت بالا شده است.

در نهایت باید گفت هر کدام از کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه استانداردهای متفاوتی را برای تولید این محصول در نظر گرفته اند و به همین علت کاربردهای آن ها متفاوت است. ورق های گالوانیزه به صورت ساده و رنگی توسط شرکت های کوچک که خط تولید فرمینگ را دارا می باشند، خریداری شده و به صورت فرم های مختلف ورق شیروانی رنگی و ساده تولید و عرضه می شود.

تفاوت ورق رنگی کارخانجات مختلف

ورق های رنگی از فولاد گالوانیزه تولید می شوند؛ در نتیجه استانداردهای تولید و کیفیت ورق گالوانیزه است که کیفیت نهایی محصولات رنگی را مشخص می کند. از جمله ویژگی هایی که سبب بالاتر رفتن کیفیت ورق های رنگی می شود، می توان به چسبندگی پوشش روی اشاره کرد. هر چه این پوشش ضخامت و کیفیت بیشتری داشته باشد، ورق های رنگی نیز مقاومت و کیفیت رنگ بالاتری دارند.

به طور کلی کارخانجات ورق گالوانیزه ضخامت پوشش روی را در بازه 90 تا 275 میکرومتر در نظر می گیرند. میزان اسپانگل یا گل گالوانیزه نیز بسته به همین موضوع تعیین می شود. هر چه ورق گالوانیزه با اسپانگل های ریزتری تولید شود، ورق های رنگی با کیفیت تری تولید می شوند. کارخانه تاراز محصولات خود را بدون گل نیز عرضه می کند و این موضوع سبب محبوبیت ورق های رنگی این مجموعه شده است.

طیف رنگی این محصولات نیز بسته به خط تولید هر کارخانه متفاوت است، اما کد رنگ آن ها بر اساس استاندارد رال جهانی تعیین می شود. از جمله پرطرفدارترین شیت های رنگی کارخانجات مختلف با رنگ های آبی و قرمز تولید می شوند. سه کارخانه فولاد مبارکه، هفت الماس و کارخانه فولاد بهمن به تولید ورق های رنگی گالوانیزه در کشور می پردازند. در این بین کیفیت رنگ و چسبندگی پوشش کارخانه فولاد مبارکه، سبب افزایش تقاضا برای آن ها شده است.

همچنین کارخانه فولاد بهمن محصولات خود را با استفاده از چند غلطک بزرگ رنگ آمیزی می کند؛ از این رو فلزات رنگی این مجموعه با سرعت بیشتری تولید شده و از نظر کیفیت رنگ، دارای پوشش یک دست تری می باشند. در نهایت باید گفت تفاوت ورق های رنگی در کارخانه های نام برده شده در روش تولید، ضخامت پوشش رنگ، کیفیت رنگ، طیف رنگی و کیفیت نهایی نهفته است.

محاسبه وزن ورق شیروانی

بهتر است بدانید یکی از بهترین راه ها برای محاسبه قیمت ورق های شیروانی گالوانیزه ساده و رنگی، محاسبه وزن آن ها می باشد. محاسبه وزن شیت های شیروانی با مراجعه به جدول وزن این محصولات امکان پذیر است، اما یکی دیگر از راه های رایج استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق شیروانی می باشد. برای استفاده از این فرمول تنها کافی است از پارامترهای طول، ضخامت و عرض محصول خریداری شده استفاده کنید تا وزن ورق شیروانی را به دست آورید.

این فرمول در مواقعی کاربرد دارد که تمامی ابعاد ورق های شیروانی مد نظر خریداران سفارشی و مطابق با کاربری آن ها باشد؛ در نتیجه با جایگذاری ابعاد در فرمول، وزن نهایی ورق ها به دست آمده و هزینه خم کاری نیز به آن ها افزوده می شود. این فرمول به صورت زیر است:

وزن ورق شیروانی = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

نتیجه گیری

در نهایت می توان گفت امروزه انواع ورق های شیروانی در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار داشته و از نظر کیفیت، طرح، رنگ و ابعاد نیز تنوع بالایی دارند. قیمت هر کدام از این طرح ها نیز با یک دیگر متفاوت است. کارخانجات مختلفی ورق های گالوانیزه را تولید می کنند. این فلزات به صورت رنگی و ساده در تولید شیت های شیروانی به کار برده می شوند و ویژگی های آن ها نیز در شیت های شیروانی یافت می شود.

از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت در برابر عواملی مانند حرارت، رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، سطح صاف و صیقلی، طیف رنگی، فرم پذیری و جوش پذیری بالا اشاره کرد. در نتیجه می توان علت محبوبیت شیت های شیروانی را حدس زد. برای محاسبه قیمت این فلزات نیز از فرمول محاسبه وزن ورق شیروانی استفاده می کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه