اخبار داغ

رئیسی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه علم و فرهنگ کشور است

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه علم و فرهنگ کشور است
رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا قرارگاه علم و فرهنگ کشور است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور بعد از ظهر سه‌شنبه در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم و با ترکیب اعضای جدید این شورا، از زحمات همه اعضای پیشین شورا که برای علم و فرهنگ کشور تلاش و دلسوزی کردند، قدردانی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس‌جمهور افزود: امیدوارم در دوره جدید بتوانیم با اتکا بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، رهنمودها و سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و چشم‌انداز نظام اسلامی گام‌های بلند و موثری در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برداریم.
,
 
,
رئیسی تصریح کرد: معتقدم امروز مقطع مناسبی برای بازنگری اقدامات و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است تا ببینیم در راستای اجرای این سیاست‌ها چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود و دلایل اقدامات انجام نشده چیست.
,
 
,
وی با بیان اینکه افزایش اثربخشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آینده نیازمند نگاه تحولی به خود شورا و شناخت اقتضائات این نگاه تحولی است، اظهار داشت: باید مسائل و اولویت‌ها را دقیق بشناسیم و بدانیم چه گام‌هایی باید در این مسیر برداشته شود و این نگاه تحولی هم نیازمند ۳ تحول شناختی، نهادی و فرآیندی است.
,
 
,
رئیس‌جمهور ادامه داد: اولین گام برای این تحول بازشناخت بایدها و نیازهای پیش‌روی شورا با بهره‌گیری از نظرات چهره‌های اندیشمند و صاحب‌نظر عضو خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای انتظارات مقام معظم رهبری و نگاه و انتظارات مردم و محافل علمی و فرهنگی و فرهیختگان از مجموعه‌ای با ظرفیت‌های عظیم علمی و فرهنگی است.
,
 
,
رئیسی تصریح کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همواره و به خوبی تحولات فرهنگی و علمی کشور را رصد کرده و به موقع هشدار داده و نسبت به مسائل مختلف کنش و واکنش دقیق داشته است.
,
 
,
رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش اساس تحول در شورا را شناخت دقیق وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کاهش فاصله تا رسیدن به نقطه مطلوب توصیف کرد و گفت: شاخص وضع مطلوب، دیدگاه‌های امام راحل به عنوان موسس شورا و در تداوم ایشان، مقام معظم رهبری هستند. ممکن است هر کدام از روسای جمهور و سایر مسئولان سلایقی داشته باشند، اما نباید سلایق‌شان را در این زمینه دخالت دهند.
,
 
,
رئیسی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه کلان سیاست‌گذاری کرده و نظرات را بیان می‌کنند، افزود: وظیفه ما تشخیص اولویت‌ها، تلاش در جهت تامین عدالت، پرهیز از تبعیض و تلاش برای تقویت اعتماد و مشارکت عمومی به عنوان مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی است. افزایش اعتماد و مشارکت مردم ثمره افزایش کارآمدی است که باید در دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدماتی بروز و ظهور یابد.
,
 
,
رئیسی یکی از اشکالات مهم در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را عدم ابلاغ برخی مصوبات آن دانست و تصریح کرد: مصوبات شورا جزو اسناد بسیار فاخر و ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی است که اجرای آنها حتما به تحول در کشور می‌انجامد. این مصوبات باید ابلاغ شده و همه مسئولین کشور در بخش‌های مختلف نیز باید خود را موظف به اجرای آنها بدانند.
,
 
,
رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر دستگاهی ابهام یا اجمالی در هر کدام مصوبات شناسایی کرد، باید این موضوع به دبیرخانه شورا ارجاع شود و در دبیرخانه به سرعت مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و خارج از دستور و به فوریت در صحن شورا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. هیچ دستگاه و فردی حق ندارد با سلیقه شخصی باعث متوقف یا حتی کند شدن اجرای مصوبات این شورا شود.
,
 
,
رئیسی با بیان اینکه بنای بنده اجرای قوانین است، گفت: اجرای قانون ضعیف بهتر از بی‌قانونی است. مردم باید احساس کنند که قوانین اساسی و موضوعه اجرا می‌شوند و مسئولان مقید به اجرای قوانین هستند.
,
 
,
رئیس‌جمهور اضافه کرد: جایگاه دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در رصد و نظارت بر کیفیت اجرای مصوبات این شورا بسیار مهم است. دبیرخانه باید گزارش‌های منظمی از رصد دقیق اجرای مصوبات به شورا ارائه دهد و چنانچه دستگاهی در اجرای مصوبات شورا تعلل کرد، آن دستگاه را مورد سوال قرار دهد.
,
 
,
رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان ۱۳ نفر از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه اظهار داشت: جمع‌بندی و استنباط بنده از سخنان عزیزان درباره اولویت‌های مطالبات مقام معظم رهبری از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول نظام آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی و حفظ امید و جهاد همه‌جانبه برای تداوم جهش رشد علمی کشور بود.
,
 
,
وی ادامه داد: همچنین برآیند سخنان همکاران در این جلسه این بود که شورا باید از ورود به مسائل جزئی و اجرایی پرهیز کرده و به امور کلان و تاثیرگذار فرهنگی پرداخته و به مجموعه دست‌اندرکاران امور فرهنگی و علمی کشور خط‌دهی کند. فعال‌سازی شوراهای تخصصی، ساماندهی و هدایت جبهه فرهنگی انقلاب در مقابل جبهه معارض که به تعبیر مقام معظم رهبری به مبانی و باورهای فرهنگی و دینی کشور شیبخون زده‌اند نیز از دیگر ماموریت‌های مهم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.
,
 
,
رئیس‌جمهور تهیه برنامه جامع برای ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تعیین استانداردهای فرهنگی لازم برای کالاهای فرهنگی وارداتی که مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری بوده ولی در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و اهمیت دادن به علوم پایه را از دیگر تاکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که شورا در عمل به این منویات رهبری تا چه میزان موفق بوده و اگر توفیقی نداشته به چه دلیل بوده است.
,
 
,
رئیسی همچنین از دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواست تا درباره چابک‌سازی ساختار، کاهش بار تشکیلات، ارتقای توان کارشناسی، حذف فعالیات‌های موازی و برگزاری منظم جلسات شورا اهتمام جدی به خرج داده و جلسات دو هفتگی این نهاد را به هیچ وجه تعطیل نکند.
,
 
,
در جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس دستور جلسه که بررسی مطالبات مقام معظم رهبری و سیاست‌ها و اقدامات تحولی بود، ۳۷ سال تاریخچه فعالیت‌ها و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس دیدگاه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در حوزه علم و فرهنگ و جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه و اتاق فرمان کشور در حوزه علم و فرهنگ بررسی شد.
,
 
,
اعضا بر ضرورت ایجاد سازوکارهای لازم برای اجرای نظام‌مند همه مصوبات شورا، بخصوص سه سند ملی و کلان کشور یعنی سند نقشه جامع علمی، سند تحول آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی با گنجاندن این اسناد در دل برنامه های پنج‌ساله، نظام بودجه ریزی سالیانه تاکید کردند.
,
 
,
در این جلسه همچنین بر ضرورت ابلاغ و اجرای سریع‌تر مصوبات ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازجمله اسناد بسیار مهم انرژی‌های جایگزین، بنیاد علم ایران و بانک ذخایر ژنتیکی کشور تاکید شد.
,
 
,
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مباحث مطرح شده در اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم، تصریح کردند که رویکردهای جدید، نقطه عطفی در فعالیت‌های شورا بوده و امیدهای جدی برای قرار گرفتن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه واقعی خود و نقش‌آفرینی متناسب با آن را ایجاد کرده که به تعبیر مقام معظم رهبری نه مجلس شورای اسلامی، نه مجمع تشخیص مصلحت و نه دستگاه‌های اجرایی هیچ کدام نمی‌توانند جایگزین آن شوند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه