اخبار داغ

توسلی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

شفافیت اصل است و نبود آن موجب عدم اجرای قوانین مالیاتی

شفافیت اصل است و نبود آن موجب عدم اجرای قوانین مالیاتی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اخذ مالیات به‌صورت شفاف گفت: باید عزم لازم جهت کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص با درآمد بالا در سطوح مختلف دولت شکل گیرد.

فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره فرارهای مالیاتی به‌خصوص برخی مشاغل خاص به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه مهار تورم، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و اخذ مالیات واقعی و کاهش فرار مالیاتی است. در این یکی دو سال اخیر با اقداماتی که انجام شد و ‌قوانینی که در مجلس تصویب شد جلوی خیلی از فرارهای  مالیاتی‌ گرفته شده است.

عزم جدی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی در دولت

وی ادامه داد: عزم جدی در دولت باید به وجود بیاید تا با الباقی فرارهای مالیاتی نیز برخورد شود. گرچه بر اساس قوانین مصوب مجلس و با مالیاتی که بر گردش مالی و پوزها گذاشته شد، بخش زیادی از فرار مالیاتی که توسط برخی از مشاغل خاص بود، از بین رفت بااین‌وجود هنوز هم برخی مشاغل با درآمدهای بالا، هنوز در حال فرار مالیاتی هستند.

بیشتر بخوانید:

لزوم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی در حوزه پول‌شویی/سامانه مودیان؛ توان مقابله با اقتصاد زیرزمینی را ندارد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برخی اصناف با درآمد بالا، در بحث گردش مالی و قراردادن دستگاه پوز همکاری نکردند، به طور مثال پزشکان همکاری نکردند و در حال حاضر در مطب‌ها آنها یا پول نقد می‌گیرند یا اینکه می‌گویند اینترنتی کارت به کارت کنید و در آن مطب پوز نمی‌کشند که مشمول مالیات نشود. برخی جاها نیز همانند آرایشگاه‌های زنانه حتی حاضر نشدند از پوز استفاده کنند.

برخی مشاغل خاص با فرار از شفاف به دنبال فرار مالیاتی هستند

وی توضیح داد: این فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت کلی از پول نقد استفاده می‌کنند. طلافروش‌ها نیز دلایل خاص خودشان را دارند می‌گویند ما طلای خام می‌گیرم و با هزینه‌کرد مبلغی ارزش‌افزوده به آن اضافه می‌کنیم؛ ولی به هر ترتیب فرار مالیاتی وجود دارد و بخش مهمی از این فرارهای مالیاتی از عدم عزم اخذ مالیات واقعی این بخش‌ها نشئت می‌گیرد.

توسلی گفت: باید مالیات مشاغل خاص با اتکا به سامانه‌های اطلاعاتی به‌صورت کامل و دقیق اخذ گردد. همچنین برخی نیز با پوشش کار فرهنگی اقدام به استفاده از معافیت و فرار مالیاتی می‌کنند که باید جلوی این دسته از فرارهای مالیاتی نیز گرفته شود.

وی تأکید کرد: ما خلأ قانونی در مورد مالیات نداریم؛ بلکه خلأ نظارتی داریم. البته مقداری هم به  اعتماد عمومی برمی‌گردد. نظارت مجلس، دستگاه‌های نظارتی و سازمان امور مالیاتی برای نظارت بر اجرای قانون ضعیف است. مشکل اساسی که در کشور داریم فقدان بانک‌های اطلاعاتی دقیق است.

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف

وی افزود: نبودن بانک‌های اطلاعاتی در همه بخش‌ها باعث شده است  که نتوانیم برنامه‌ریزی انجام دهیم؛ مثلاً مالیات بر خانه‌های خالی وضع می‌کنیم؛ ولی آمار خانه‌های خالی را نداریم. برنامه‌ریزی کردیم یک  تا پنج میلیون خانه خالی در کشور است؛ ولی در اجرا می‌بینیم آنجاهای که در سامانه ثبت شده است خانه خالی است،  خانه خالی نیست یا جاهای خانه خالی هست که در سامانه نیست این آمارها با هم تطابق ندارد.

این نماینده در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ضعف ما این است که بانک اطلاعاتی قوی در این حوزه‌ها نداریم. باید اطلاعات و آمارمان در مورد اصناف مختلف دقیق باشد. شفافیت که نباشد قانون هم به‌درستی اجرایی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

شفافیت، کاهش تعارض منافع و نظارت؛ سه اصل در اصلاح ساختار اقتصادی/ اهمیت جریان سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه