اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزییات فرآیند انجام شکایت کارگر از کارفرما/ترفند برخی کارفرمایان در ندادن نسخه دوم قرارداد

جزییات فرآیند انجام شکایت کارگر از کارفرما/ترفند برخی کارفرمایان در ندادن نسخه دوم قرارداد
برخی از کارفرمایان برای خلع سلاح کردن کارگران نسخه دوم قرارداد را تحویل کارگر نمی‌دهد، این در حالیست که کارفرما موظف است پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از قرارداد را در اختیار کارگر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جزییات فرآیند انجام شکایت کارگر از کارفرما و ترفندهای مختلفی اعم از ندادن نسخه دوم قراراداد تا موارد گوناگونی که برخی از کارفرمایان برای فرار از قانون بکار میبندند مواردی است که اخیرا سوژه روز این دو طیف جامعه گردیده است حال بنا داریم به این موضوعات بپردازیم.  

بر اساس قانون کار، کارفرما موظف است پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از قرارداد منعقد شده را در اختیار کارگر خود قرار دهد.

قرارداد کار

قرارداد کار در دو نسخه تهیه می‌شود که یکی از این نسخه‌ها نزد کارگر، کارمند یا کارپذیر و دیگری نزد کارفرما واقع می‌شود.

ضمن قرارداد کار مواردی همانند طرفین معاهده، روز آغاز کار، دائمی بودن یا موقتی بودن کار، مدت زمان کار آزمایشی، مکان به انجام رساندن کار، حق و حقوق نیز شیوه‌ پرداخت، ساعت زمان آغاز کار و پایان آن، مرخصی در طول سال، مهلت جهت کناره‌گیری از کار، معاهده کاری و اشتغال به کار، بیان خواهد شد.

 نسخه دوم قرارداد؛ رابطه‌ حقوق و دستمزد کارگران 

حقوق، دستمزد و معاهده دو مسئله اختلاف برانگیز در رابطه‌ی میان کارفرما و کارگر است که در بسیاری از موارد منجر به راهی کردن کارفرمایان در هیات‌های حل اختلاف خواهد شد. متاسفانه راهکار کارفرمایان در راستای خلا سلاح کردن کارگران عدم تسلیم نسخه دوم معاهده است.

اختلاف میان کارفرما و کارگر می‌‌تواند بر سر موضوعاتی چون معاهده، مقدار حق و حقوق یا مزایا، ساعت های کاری، مرخصی در طول سال، ارتقای کاری و نهایتا مواردی چون این‌ها باشد که بعضا در رابطه‌ کارگر و کارفرمایان سایه می‌اندازد و منجر می‌شود تا دائما روابط کاری را بینابین بازار کاری با حاشیه‌های بسیاری همراه کند.

عدم ارائه نسخه دوم قرارداد به کارگر و راحت شدن کار

در شرایط کنونی جامعه بیشتر کارگاه‌هایی که دارای کارگران زیر ۵ نفر هستند از ارائه نسخه دوم قرارداد به کارگر امتناع می‌ورزند. گویا کارفرمایان این گونه می‌خواهند خیال خود را از اخراج کارگر و عدم پرداخت حق و حقوق او راحت کنند.

فرآیند انجام شکایت کارگر از کارفرما

روابط کار میان کارگران و کارفرمایان به گونه‌ای روزانه و مستمر در میانه میدان‌های مدیریت کارفرما و تبعیت از جانب کارگر واقع شده است. 

روشن است که انجام شکایت از کارفرما تابعی از تخلفات و نقض ضوابط و مقررات آمره قوانین و مقررات کار است. به بیانی بهتر، شکایت از جانب کارگر متضمن اثبات تخلفات و نقض هر کدام از حقوق و مزیت‌هایی از سوی کارفرما می‌باشد که به واسطه‌ قانونگذار به رسمیت شناخته شده است.

مطابق ماده‌ 41 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و نیز ارتقاء نظام مالی کشور ایران مصوب سال ۱۳۹۴ به قانون کار موجود الحاق شده است، تبصره‌ای به ماده ۷ قانون کنونی کار اضافه شده است.
معاهده‌های منوط بر قانون کار به هنگام کتبی بودن باید ضمن فرم ویژه‌ای باشد که به واسطه‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده قوانین و ضوابط تهیه شود و در اختیار دو طرف واقع شود.

با رجوع کارگر به نهاد کار، فرم‌هایی در اختیار او قرار خواهد گرفت که ضمن ستون‌هایی تمامی تکالیف کارفرما در برابر کارگر قید شده است.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ اگر کارگر دارای بیمه باشد، بهتر است ابتدا به طریق شعب بیمه گذاری تامین اجتماعی خویش، شعب نهاد کار و امور اجتماعی را جویا شود. بعد از آن از واحد ارجاع آن شعبه نهاد کار، نامه‌ای برای شعبه بیمه گذاران اخذ کند.

هیچ گونه چهارچوب زمانی برای این امر وجود نخواهد داشت و در هر هنگامی کارگر یا پس از فوت او، وراث قانونی او توانا خواهند بود که علیه کارفرما شکایت به عمل آورند.

به هنگام اعتراض به رای هیات تشخیص کارگر و کارفرما، پرونده آن‌ها به مرحله‌ تجدید نظر خواهی یعنی آن‌ که هیئت حل اختلاف ارسال می شود. حال به هنگامی‌که حکم قطعی به نفع شما صادر شد یا اعتراضی در این راه صورت نگرفت و کارفرما از به اجراء رساندن حکم امتناع ورزید، شما می‌توانید از واحد اجرای نهاد کار صدور اجرائیه تقاضا کنید که بخش اجرای موضوع را به منظور اجراء به یکی از دادگاه‌ها در حیطه قضایی صلاحیت دار ارسال کند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات قرارداد با بازاریابان در قانون کار

جزئیات از کار افتادگی در قانون کار/ کارفرما مکلف است ازکارافتادگی کلی کارگر را پرداخت کند

جزئیات حق ماموریت کارگران طبق قانون کار

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه

جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه