اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

«سنوار» سمبل مبارزاتی در جهان عرب/ ترس صهیونیست ها از تاکتیک جنگ نرم سنوار

«سنوار» سمبل مبارزاتی در جهان عرب/ ترس صهیونیست ها از تاکتیک جنگ نرم سنوار
یک افسر اسرائیلی از دوران اسارت سنوار می گوید سنوار را فردی بسیار باهوش و زیرک و در عین حال فریبکار در زندان دیدم که قدرت جذب بسیاری از انسان‌ها را دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رژیم صهیونیستی در جنایتی نابخشودنی، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به شهادت رساند با این تصور که با شهادت یکی از پرقدرت ترین رهبران حماس، در مسیر حرکت جریان مقاومت و اراده گردان های القسام علیه موجودیت اشغالگران قدس خلل ایجاد کند.

اما این در حالی بود که کمتر از 2 هفته پس از شهادت اسماعیل هنیه، یک چهره مبارزاتی که خود سمبل مقاومت نه تنها در سرزمین های اشغالی بلکه در تمام سرزمین های عربی به شمار می رود به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برگزیده شد.

انتخاب یحیی سنوار در این مقطع زمانی به عنوان جانشین شهید اسماعیل هنیه در جایگاه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین حماس یک اتفاق بسیار مهم، تاثیرگذار و تعیین کننده در تحولات سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آید.

به طوری که در این برهه سخت، پیچیده و تعیین کننده‌ای انتخاب فردی همچون یحیی سنوار که از شخصیتی کاریزماتیک و با سابقه‌ای درخشان در مبارزه با رژیم صهیونیستی برخوردار است می‌تواند نویدبخش اتفافات بهتری برای مردم مظلوم و مقاوم فلسطین باشد.

اسماعیل هنیه سرسخت با رژیم صهیونیستی

جنبش مقاومت اسلامی یا همان حماس جنبشی فلسطینی است که در دسامبر ۱۹۸۷ توسط شیخ احمد یاسین و چند تن دیگر از مبارزان فلسطینی تشکیل شد تا در کنار سایر گروه ها و جنبش های مقاومت فلسطینی با غذه سرطانی اسرائیل مبارزه کند.

حماس در همان ابتدای شکل گیری سه رکن اصلی را مبنای تشکیلات خود قرار داد تا به موجب آن، "آزادسازی تمام خاک فلسطین اشغالی»، «بازگشت آوارگان» و «عدم به رسمیت شناختن اسرائیل» شاکله اصلی ایجاد این تشکیلات مقاومتی باشد.

همین امر موجب  شد تا آرام آرام جنبش حماس به دلیل سرسختی با رژیم صهیونیستی از برخی دیگر از گروه های مقاومت که در راس آن چهره های همچون یاسر عرفات بود، فاصله بگیرد.

با این حال اما مسیر پر پیچ و خم مبارزاتی باعث شد تا بعد از سالها تشکیلات حماس با اندکی فاصله از جریان مقاومت در لبنان یعنی حزب الله ، جمهوری اسلامی ایران و سوریه تا حدودی بر سیاست سازش با اسرائیل حرکت کند.

دورانی که در راس تشکیلات حماس، خالد مشعل مسئولیت دفتر سیاسی این تشکیلات را بر عهده داشت.

انتقادها اما بر رویه تشکیلات حماس نسبت به سازش با رژیم صهیونیستی در نهایت موجب شد که در سال 2016 یعنی مصادف با سال 1396 خالد مشعل از تشکیلات حماس کناره گیری کرده و اسماعیل هنیه جایگزین وی شود.

هنیه که شاخصه اصلی وی سرسختی با رژیم صهیونیستی بود حالا اما به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد تا مسیر هرگونه سازش با اشغالگران قدس بسته و جبهه مقاومت برای آرمان آزادی کامل قدس و فلسطین اشغالی با قوت دنبال شود.

با روی کار آمدن هنیه در تشکیلات حماس، سرسختی این تشکیلات مبارزاتی تا آنجایی پیش رفت که مقامات رژیم صهیونیستی بارها در محافل سیاسی و رسانه ای از انگیزه خود برای تروز هینه سخن گفتند.

وزیر جنگ اسرائیل پیش از به قدرت رسیدن وعده داده بود به محض به دست گرفتن وزارت جنگ هنیه را ترور خواهد کرد.

به باور مقامات صهیونیستی هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس هزینه‌های بیشتری را متحمل این رژیم صهیونیستی می‌کند تا در جایگاه مسئول اداره نوار غزه به طوری که تمامی حملات علیه اسرائیل از خاک غزه انجام می‌شود.

آنها با این بهانه از میان برداشتن مسئول اداره این منطقه را برای خود توجیه پذیر می دانستند.

سرانجام اما پس از مجاهدت های بسیار، اسماعیل هنیه در یک اقدام جنایتکارانه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. اقدامی که رژیم صهیونیستی تصور می کرد پس از آن می تواند در مسیر مبارزاتی گردان های قسام خللی ایجاد کند.

سنوار سنبل مبارزاتی جهان عرب

این روز ها اما انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس، اما بیش از پیش رژیم صهیونیستی را دچار هراس کرده است.

او سالهای بسیاری از مبارزات خود با رژیم صهیونیستی را در زندان های اشغالگران قدس سپری کرده است با این حال بر این باور است که زندان خود مسیری برای مبارزه با صهیونیست ها برای آزادی آرمان فلسطین است.

سنوار در سال ۱۹۸۹ و هنگامی که تنها ۲۷ سال داشت، بازداشت شد. او بارها اقدام به فرار از زندان‌های رژیم صهیونیستی کرده و بارها با رهبران حماس در خارج از زندان ارتباط گرفت ونحوه وارد کردن تلفن همراه به داخل زندان را بلد بود. او می‌دانست چگونه از وکلا و ملاقات کنندگان برای انتقال پیام‌های خود به بیرون از زندان استفاده کند. بسیاری از این پیام‌ها در خصوص نحوه ربایش نظامیان صهیونیست برای مبادله آنها با زندانیان بود.

او زبان عبری را به خوبی بلد بوده و در دورانی که در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برد، ترجمه‌های خود از کتاب‌های اسرائیلی را در اختیار دیگر زندانیان قرار می‌داد تا آنها تاکتیک‌های سازمان‌های اطلاعاتی در خصوص جنگ با دشمنان خود را بشناسند.

یک افسر اسرائیلی از دوران اسارت سنوار می گوید سنوار را فردی بسیار باهوش و زیرک و در عین حال فریبکار در زندان دیدم که قدرت جذب بسیاری از انسان‌ها را دارد.

او حتی در زمان تبادل اسرا و آزادی گفته بود از گردان‌های قسام خواهد خواست که تعداد بیشتری از نظامیان صهیونیست را بازداشت کنند تا مقدمه آزادی دیگر اسرای فلسطینی مهیا شود.

شاید بتوان سنوار را یک مبارز با استراتژیک های جنگ نرم دانست موضوعی که توانسته بر وحشت صهیونیست ها از انتخاب رئیس جدید تشکیلات حماس بیفزاید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه