اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای تحقق دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد ملی

تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای تحقق دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد ملی
یک کارشناس اقتصادی گفت: برای به‌دست‌آوردن دانش فنی یا باید تولیدکننده آن باشیم یا باید آن را یاد بگیریم و اینجاست که انگیزه تولید دانش در صنعت به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دانش فنی نقش مهمی در رشد و توسعه تحقیق (R&D) صنایع دارد. این شامل فرایند ایجاد دانش جدید از طریق اکتشاف و آزمایش ایده‌ها و همچنین توسعه محصولات و خدمات جدید است. یکی از راه‌های کلیدی که می‌توان تحقیق و توسعه را تشویق کرد، استفاده از اعتبارات مالیاتی است که مشوق‌های مالی را برای شرکت‌ها در راستای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه فراهم می‌کند.

ورود فناوری، عامل تکمیل زنجیره ارزش

ورود فناوری به صنعت نیز عامل مهمی در جلوگیری از خام‌فروشی و تشویق صنایع به تکمیل زنجیره ارزش است. فناوری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، کارایی را بهبود بخشند و بهره‌وری را افزایش دهند و در نتیجه محصول نهایی آنها را در بازار رقابتی‌تر کنند.

بیشتر بخوانید:

اعتبار مالیاتی، ابزار مشوق عدم خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش

در این راه مشوق‌هایی مانند اعتبارات مالیاتی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در فناوری‌ها و فرایندهای جدید سرمایه‌گذاری کنند که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش سود و رشد شود.

سیاست تشویق با اعتبارات مالیاتی می‌تواند منجر به افزایش فرصت‌های شغلی، دستمزدهای بالاتر و اقتصاد متنوع‌تر شود. علاوه بر این، شرکت‌هایی که دارای قابلیت تحقیق و توسعه و فناوری قوی‌تر هستند، احتمال بیشتری دارد که نوآور باشند که می‌تواند منجر به مزایای اقتصادی بیشتر در بلندمدت شود.

فاصله‌گرفتن از خام‌فروشی با ورود فناوری به صنعت

حمید بهزادی بخش، کارشناس اقتصادی، درباره موضوع فاصله‌گرفتن از خام‌فروشی با ورود فناوری به صنعت و همچنین سیاست اعتبار مالیاتی و عدم خلق ارزش‌افزوده در محصولات تولیدی به دلیل عدم توسعه زنجیره ارزش و عدم توجه به تحقیق و توسعه به راه دانا، اظهار کرد: قطعاً بخش بزرگی از خام‌فروشی به دلیل عدم توسعه زنجیره ارزش است. در موضوع ایجاد ارزش‌افزوده حداکثری باید دلیلی باشد تا زنجیره ارزش در هر رشته صنعتی برای انواع کالاها ایجاد شود.

وی ادامه داد: وقتی روی مواد معدنی، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، نفت و... عملیاتی انجام نشده و به سایر کشورها فروخته می‌شود، نمی‌توان انتظار ایجاد ارزش‌افزوده را داشت.

وی افزود: قاعدتاً ایجاد حداکثر ارزش‌افزوده با حداقل ماده و فروش به بالاترین قیمت آمالی است که می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. لازمه چنین اتفاقی داشتن دانش و فناوری لازم است.

بهزادی بخش توضیح داد: بدون داشتن فناوری و دانش موردنیاز برای این کار ناچاریم یا این کالا را به‌صورت خام نگه داریم یا باید به‌صورت خام یا نیم ساخته به کشورهایی بفروشیم که از نظر تکنولوژی؛ این توانایی را دارند و این کشورها هم کالا را با قیمت مواد خام خریداری و با ایجاد ارزش‌افزوده به سود حداکثری می‌رسند.

باید انگیزه تولید دانش و دانش‌بنیان کردن صنعت به وجود آید

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای به‌دست‌آوردن دانش فنی یا باید تولیدکننده آن باشیم یا بخریم یا یاد بگیریم و اینجاست که باید انگیزه تولید دانش و دانش‌بنیان کردن صنعت به وجود بیاید.

وی اشاره کرد: برای ایجاد انگیزه جهت ورود فناوری به صنعت نیازمند توجه به موضوع تحقیق و توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه هستیم. به همین دلیل باید مشوق‌ها و حمایت‌ها به‌صورت هدف‌مند شوند و مهم‌ترین راهکار در این زمینه بحث اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است که تجربه بسیار موفق ترغیب سرمایه‌گذاری صنعتی به سمت تحقیق و توسعه و ورود فناوری به صنعت است.

به اعتقاد وی: به‌طورکلی در صنعت ما فناوری به سه شکل پایین، متوسط و پیشرفته وجود دارد. فناوری پایین شامل فناوری‌های روتین نظیر آرد کردن گندم یا تبدیل ماده‌ای به محصولی دیگر است. در فناوری‌های متوسط، پیشرفت عمق ساخت بالا می‌رود و چند مزیت رقابتی ایجاد می‌شود. یعنی می‌توان محصول بهتر و باکیفیت با قیمت ارزان‌تر ایجاد کرد. در این فناوری‌ها رقبا و ریسک اقتصادی کمتری وجود دارد.

بهزادی اظهار کرد: این اتفاق کمک خواهد کرد تا وقتی سودآوری بر مبنای فناوری پیشرفته یا دانش‌بنیان بودن شرکت، قاعدتاً فاصله‌ای که بین شرکت و رقبا بیشتر می‌شود که خود موتور محرک توسعه است. در این وضعیت قاعدتاً مصرف‌کننده فناوری دیگران هستید. دیگران هم وقتی فناوری خود را در اختیار بازار قرار می‌دهند که به فناوری جدیدتری دست پیدا کنند تا بتوانند مزیت رقابتی‌شان را حفظ کنند و این زمانی اتفاق می‌افتد که یا آن فناوری تاریخ‌گذشته شده باشد و یا عادی تا شرکت‌های دارنده اجازه ‌دهند این فناوری در اختیار دیگران قرار بگیرد.

افزایش سودآوری در گرو به دست آوردن فناوری بالاست

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین کسی که جلوتر است ریسک بالاتری اما سودآوری بیشتری دارد و عمدتاً وقتی یک‌لایه پایین‌تر قرار بگیرید میزان رقابت و تعداد رقبا خیلی بیشتر و سودآوری به دلیل رقابت کم می‌شود. چون وقتی یک واحد کالا با فناوری پیشرفته تولید شود، قطعاً سود بیشتر و تضمین‌شده‌تری نسبت به شرکتی دارید که باید این کالا را با فناوری قدیمی‌تر تولید کند.

وی در پایان گفت: وقتی در بازار جهانی کالایی با دانش فنی بالا تولید کنید؛ قطعاً رقبایی که بتوانند مثل این کالا را تولید کنند، انگشت‌شمار خواهد شد و می‌توان در این سطح رقابت کرد. ضمن اینکه این اتفاق به بی‌اثر شدن تحریم منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

لزوم هدایت صنایع به توسعه زنجیره ارزش باسیاست اعتبار مالیاتی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه