اخبار داغ

در گفتگو با پژوهشگر مسائل اقتصادی مطرح شد؛

مبارزه با پول‌شویی و اقتصاد زیرزمینی با اجرای کامل قانون سامانه مودیان

مبارزه با پول‌شویی و اقتصاد زیرزمینی با اجرای کامل قانون سامانه مودیان
یک کارشناس اقتصادی با بیان‌ اینکه سامانه مودیان تأثیر به سزایی بر شفافیت و کاهش پول‌شویی دارد، بر اجرای کامل این سامانه برای حذف فرار مالیاتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ عدالت مالیاتی، به‌عنوان یک نظام مالیاتی کارآمد و مطلوب، اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای دستیابی به توسعه ملی و ایجاد شفافیت اقتصادی در جامعه است، به همین دلیل سازمان امور مالیاتی کشور در طول فرایند تحولی خود، استراتژی‌های اساسی خود را بر پایه ایجاد شفافیت و هوشمندی در سامانه نظام مالیاتی جامعه قرار داده است.

این سازمان با تأکید بر ضرورت ایجاد یک نظام مالیاتی شفاف و مبتنی بر اطلاعات قابل‌استناد، و با بهره‌گیری از ابزارهای ثبت معاملات و سامانه‌های اطلاعاتی، به دنبال ایجاد یک نظام مالیاتی هوشمند و برقراری عدالت مالیاتی در کشور است.

بیشتر بخوانید:

تفکیک حساب‌های تجاری، قدم اصلی تکمیل سامانه مودیان و استقرار نظام مالیاتی هوشمند است

در حال حاضر، یک تعداد محدود از افراد با انجام حجم بالایی از معاملات، عملاً بخش قابل‌توجهی از ارزش‌افزوده خدمات کشور را تصاحب کرده‌اند، اما به طور نسبی مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. این رویکرد منجر به تحمیل فشار نامتناسب و ناعادلانه‌ای بر سایر فعالان اقتصادی و به‌خصوص بخش تولیدی و شفاف اقتصاد است.

با شناسایی فرارهای مالیاتی، فشار مالیاتی از روی عموم مالیات دهندگان کاهش خواهد یافت

با اجرای این قانون و افشای فرایندها و فعالیت‌های اقتصادی، عملاً همه فعالان اقتصادی و فعالیت‌های آنان مشخص خواهند شد. این موضوع به شناسایی مودیان مالیاتی جدید منتج می‌شود که تا کنون با انجام فعالیت‌های مالیاتی، اما در نظام مالیاتی شناسایی و ثبت نشده بودند. با این تحول، فشار مالیاتی از بار گران‌قیمت شفاف، شناسنامه‌دار و شناخته شده کاسته خواهد شد؛ زیرا با شناسایی این گروه و ثبت آنان در نظام مالیاتی به‌عنوان مودیان مالیاتی، عملاً بار مالیاتی بیشتری به تعداد بیشتری از مودیان پراکنده خواهد شد و فشار مالیاتی کاهش خواهد یافت.

محمدعلی شایان اصل، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره تأثیر سامانه مودیان بر فرار مالیاتی، پول‌شویی و شفافیت اقتصادی اظهار کرد: فرار مالیاتی یکی از جرائم مؤثر در پول‌شویی است که رقم آن هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و منشأ بالغ بر ۷۵ درصد پول‌شویی در کشور ما همین فرار مالیاتی است.

سامانه مودیان مالیاتی از پول‌شویی جلوگیری می‌کند

وی‌ ضمن تأکید بر لزوم سازوکار و برنامه‌ریزی منسجم در حوزه مالیات ستانی و پیشگیری از فرار مالیاتی، گفت: در صورتی این مهم انجام شود از پول‌شویی هم جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی‌ با بیان‌ اینکه سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر شفافیت مالی و اقتصادی دارد، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ اصلاحیه و تغییر روند مالیات ستانی باعث شد که عدم پرداخت مالیات جرم شناخته شود و این امر سبب شد که افراد و دستگاه‌ها نگاه جدی‌تر به این موضوع از خود نشان دهند.

شایان اصل معتقد است: خوداظهاری بهترین شیوه پرداخت مالیات است که این مهم با اعتماد اقتصادی مردم به دولت محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است نتایج پرداخت مالیات توسط مردم به طور شفاف و واضح در جامعه مشخص باشد، تصریح کرد: سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر شفافیت، جامعیت و التزام مالیاتی دارد.

این پژوهشگر و تحلیلگر مسائل اقتصادی‌ بهره‌مندی از سامانه مودیان را بر در آمد و شفافیت مالیاتی مؤثر دانست و گفت: شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی تأثیر به سزایی‌ در تقویت بخش‌های مولد و تضعیف بخش‌های نامولد دارد، به‌عبارت‌دیگر، در صورت عدم وجود چنین سامانه‌هایی قاچاق و کد فروشی و پول‌شویی در اتفاق خواهد افتاد.

شایان اصل در ادامه افزود: سامانه مودیان مالیاتی سبب پرداخت عادلانه مالیات می‌شود، در حال حاضر کارمندان قبل دریافت حقوق مالیات پرداخت می‌کنند این در حالی است که اکثر مشاغل آزاد از پرداخت مالیات متعلقه خود فرار می‌کنند.

مبارزه با پول‌شویی و اقتصاد زیرزمینی با اجرای کامل قانون سامانه مودیان

وی در پایان افزود: سامانه مودیان با شفافیتی که در بخش‌های مختلف مبادلاتی ایجاد می‌کند، باعث کاهش فرار مالیاتی خواهد شد. همچنین اجرای کامل سامانه مودیان موجب مبارزه با پول‌شویی و مقابله با اقتصاد زیرزمینی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقش سازنده مردم در تکمیل سامانه مودیان و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص

اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با تمرکز بر نظام مالیاتی عدالت‌محور و هوشمند از طریق سامانه مودیان

جلوگیری از ۲۰۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در سال گذشته/ تشکیل ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضایی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه