اخبار داغ

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به‌ همراه ترجمه و صوت

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به‌ همراه ترجمه و صوت
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به‌ همراه ترجمه و توضیحی دربارۀ آن منتشر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به‌ همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.

خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم، وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت، بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان.

بیشتر بخوانید:

ترتیل جزء ششم قرآن کریم به همراه صوت، متن و ترجمه

اوقات شرعی به افق تهران سه شنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام شد

شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

در فراز اول این دعا مسئله‌ای به نام «تعرّض به معصیت»  یا «خود را در معرض معصیت خدا قرار دادن» مطرح شده است. این فراز از دعا در نهان خود گویای آن است که تعرض به گناه سبب  خذلان می‌شود. خذلان از ریشه «خَذَل» به معنای رها کردن و یارى نکردن است (قاموس قرآن، ج2، ص232) و خذلان یعنی یارى نرساندن و ترک کمک از کسی که گمان یاری‌اش می‌رفت. (راغب، مفردات، ج1، ص588) متأسفانه گاهی خذلان را به «خواری» معنا می‌کنند در حالی که واژه معادل خواری، «خِزْی‏» است و خداوند در آیاتی از قرآن دربارۀ «عذاب الخِزْی‏» یا عذابی که سبب خواری می‌شود، سخن گفته است. (یونس98؛ فصلت16)

بر اساس این تعریف، معصیت خدا به مرور زمان سبب می‌شود خداوند دست از یاری انسان بردارد و او را به حال خود واگذارد تا در معرض حوادث و ناگواری‌ها قرار گیرد و به این ترتیب شاید به سوی او توبه و انابه کند. اما انسان مؤمنی که ناخواسته و یا بر اساس جهل و غفلت دست به معصیت خدا می‌زند، برای آنکه از قهر خدا بیم دارد، از خداوند درخواست می‌کند ما را به سبب این معصیت دچار خذلان نکن و از عذاب و نقمتت ما را دور بدار.

اما بر اساس روایات، از اعمالی که خذلان و سلب توفیق الهی را برای انسان در پی دارد، عبارت‌اند از: تعلق خاطر به غیر خدا، ارتکاب گناه و آشکار کردن آن، ترک یاری امیرالمؤمنین (ع) در دعای رسول‌االله(ص) در روز غدیر که فرمودوَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، ترک یاری مؤمن در صورت قدرت بر آن، خلف وعده و سپری کردن عمر در طلب دنیا.  

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه